SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką II |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-MBPzS2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Uzyskanie przez studenta biernej [czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej (metodolog, psychometra, statystyk)] i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych przy użyciu dostępnych pakietów statystycznych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.
Zakłada się, że student ma ogólną wiedzę psychologiczną oraz posiada wiedzę z Metodologii badań psychologicznych ze statystyką I (semetr 3)
Klasyfikacja hipotez. Testy parametryczne. Ustalenie mocy i niezbędnej liczności próby podczas testowania różnic pomiędzy grupami/zmiennymi. Wielkość efektu. Testy nieparametryczne. Testy post-hoc i testy kontrastów w 1-ANOVA. Poprawka Bonferroni. Projektowanie eksperymentów. k-(M)AN(C)OVA. Modele regresyjne (analiza liniowa, logistyczna, dyskryminacyjna, log-liniowa, kanoniczna). Mediacja i moderacja. Bootstrapping. Analiza równań strukturalnych. Eksploracyjna i konfirmacyjna analiza czynnikowa. Skalowanie wielowymiarowe. Analiza skupień (hierarchiczna i niehierarchiczna). Analiza wielopoziomowa. Trafność wewnętrzna i zewnętrzna badań w psychologii. Etyczne problemy badań eksperymentalnych w psychologii.
Wykład prowadzony w formie interakcyjnej (zadawanie pytań w trakcie wykładu) wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją za pomocą programów statystycznych SPSS, STATISTICA, Mplus, R.
Laboratorium jest realizowane na bazie pakietu statystycznego SPSS (IBM Statistics) w sali komputerowej. Studenci mają możliwość zainstalowania pakietu statystycznego SPSS na swoim komputerze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test egzaminacyjny z progami punktowymi:
0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny
69-76% - dostateczny plus,
77-84% - dobry,
85-92% - dobry plus,
93-100% - bardzo dobry.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, zgodnie z zasadą: od 2,5 do 3,24 - dostateczny od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 - dobry, od 4,25 do 4,74 - dobry plus, od 4,75 - bardzo dobry. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.
1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL.
2. Brzeziński J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
3. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007 i nowsze wydania). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Academica SWPS.
4. G.Wieczorkowska, P.Kochański, M.Eljaszuk (2003). STATYSTYKA: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
5. Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
1. Brzeziński J. (2004). Metodologia badań psychologicznych wybór tekstów. Warszawa: PWN
2. Górniak J., Wachnicki J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska.
3. Pavkov, T.W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków
Zmodyfikowane przez dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-11-2019 18:35)