SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca psychologa z uczniem szczególnie zdolnym |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPzUSZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką potrzeb uczniów szczególnie zdolnych, diagnozowaniem ich problemów oraz możliwościami wspierania rozwoju.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii różnic indywidualnych.
Charakterystyka zdolnego ucznia; cechy osobowości uczniów zdolnych i twórczych.
Asynchronia w przebiegu rozwoju dzieci zdolnych.
Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, osiągnięcia poniżej możliwości, mylne i podwójne diagnozy dzieci zdolnych.
Zjawisko podwójnej nietypowości.
Możliwości wspierania rozwoju dzieci zdolnych.
Planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej ucznia zdolnego: metody i techniki diagnozy psychologicznej potencjału ucznia.
Wykład klasyczny, wykład problemowy, studium przypadku.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z pracy pisemnej. Temat pracy ustala prowadzący zajęcia.
Ocena z wykładu jest oceną końcową z przedmiotu.
· Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.
· Limont W., Dreszer J., Cieślikowska J. , Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. 1 i 2, Toruń 2010.
· Limont W., Cieslikowska J., Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców , Warszawa: 2012.
· Mróz A. , Co to znaczy być zdolnym dzieckiem. Charakterystyka potencjału rozwojowego dzieci zdolnych. W; Psychologia wieku rozwojowego. Norma-nietypowość-patologia, pod red. E. Łodygowskiej i E.Pieńkowskiej. Szczecin 2017.
·
· Mróz A., Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym, [w:] "Rocznik Lubuski", 2010, t.36, cz.1
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-03-2024 17:25)