SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia techniki |
Kod przedmiotu | 08.3-WZ-LogD-HT |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Logistyka |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pokazanie głównych kierunków rozwoju nauki i techniki w dziejach cywilizacji a także przedstawienie fundamentalnych odkryć i wynalazków oraz ich wpływu na gospodarkę i społeczeństwo w przeszłości.
brak
1. Wielka rewolucja neolityczna. Złoty trójkąt. Rolnictwo. Czas i kalendarz. Spichlerze i irygacja.
2. Pierwsze cywilizacje: Mezopotamia, Egipt. Budowle obronne, kultowe i mieszkalne. Pismo, matematyka, astronomia.
3. Starożytna Grecja: wspaniały rozwój filozofii, matematyki, fizyki, sztuk pięknych, architektury. Tales, Pitagoras, Archimedes. Świątynie, twierdze i kanały.
4. Starożytny Rzym. Rozwój techniki: mechaniki, budownictwa, transportu. Łuk rzymski. Technika wojskowa.
5. Chiny w starożytności i średniowieczu. Wielkie dzieła inżynierii: wielki mur, kanały. Żegluga, transport. Osiągnięcia fizyki (kompas), mechaniki, medycyny.
6. Średniowiecze. Teologia i filozofia chrześcijańska. Św. Tomasz z Akwinu i Św. Augustyn: trafne twierdzenia naukowe. Sztuka i architektura sakralna. Katedry. Technika wojenna średniowiecza – zbroja, broń palna, most pontonowy. Postęp techniczny w rolnictwie
7. Islam średniowiecza. Odkrycia alchemików arabskich – destylacja. Budownictwo, metalurgia, sztuka wojenna. Matematyka – system dziesiętny i zero.
8. Odrodzenie. Renesans myśli starożytnej Grecji i Rzymu. Odkrycia geograficzne. Rozwój techniki, fizyki, medycyny, geografii i astronomii (Leonardo da Vinci, Kopernik, , Kartezjusz).
9. Barok. Regres sztuki i filozofii. Kontrreformacja i wojny religijne. Rewolucja naukowa. Rozwój nauk ścisłych, zwł. matematyki, fizyki, biologii (Kepler, Galileusz, Leibnitz, Newton, Harvey, Ray). Rozwój techniki – budownictwo, broń, pierwsze manufaktury.
10. Oświecenie – XVIII w. Rewolucja francuska (Voltaire). Postęp techniczny (kanały, maszyna parowa, maszyny tkackie, manufaktury, górnictwo, żegluga morska, technika w rolnictwie).
11. Rewolucja naukowo-techniczna w XIX wieku. Nauki ścisłe - fizyka (Faraday, Maxwell, Ohm), chemia (Nobel, Dalton, biologia i medycyna (Darwin, Pasteur, Koch), Rozwój techniki: maszyna parowa, kolej, statki parowe, elektryczność, cement i beton, konstrukcje stalowe. Edison, Nobel, Stephenson, Tesla, Franklin, Aspdin. Wpływ techniki na rozwój w rolnictwie i wytwórczości.
12. Wiek XX. I i II wojna światowa - motor postępu. Broń chemiczna. Motoryzacja, przetwórstwo ropy naftowej i tworzyw sztucznych. Postęp medycyny, antybiotyki. Półprzewodniki, pierwsze komputery, radar, łączność radiowa, telewizja. Energia atomu. Rozwój komunikacji i transportu.
13. Dokonania cywilizacyjne oraz najważniejsze osiągnięcia techniki i nauki w XXI wieku.
Wykład – konwencjonalny z wykorzystaniem materiału ilustracyjnego
Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, case study, ćwiczenia warsztatowe, praca z książką
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
- przygotowanie ustnego wystąpienia na problemy wybrane z listy zagadnień
- kolokwium zaliczeniowe obejmujące swoją tematyką treści realizowane podczas ćwiczeń; pytania zamknięte z progami punktowymi. Student może uzyskać łącznie 10 pkt, w tym: ocenę dostateczną od 6,0pkt; ocenę dostateczną plus od 6,5 pkt do 7,0 pkt; ocenę dobrą od 7,5 pkt do 8,0pkt; ocenę dobrą plus od 8,5 pkt do 9.0pkt i bardzo dobrą od 9,5pkt.
Warunki zaliczenia wykładu:
- uczestnictwo w wykładzie
Egzamin końcowy
1. D.J.Boorstin, Odkrywcy. Bertelsmann, Warszawa 2001.
2. D.J.Boorstin, Twórcy. Bertelsmann, Warszawa 2002.
3. B. Orłowski, Powszechna historia techniki, Mówią Wieki, Warszawa 2010.
4. Z. Pater, Wybrane zagadnienia z historii techniki, Politechnika Lubelska, Lublin 2013.
1. Luca Fraioli, Historia techniki : człowiek tworzy swój świat, Warszawa 2000.
2. Giovanni Di Pasquale, Historia nauki i techniki : od prahistorii do renesansu, Warszawa 2002.
3. Giovanni Di Pasquale, Historia nauki i techniki : oświecenie, Warszawa 2002.
4. Giovanni Di Pasquale, Historia nauki i techniki : rewolucja naukowa, Warszawa 2002.
5. Giovanni Di Pasquale, Historia nauki i techniki : wiek nauki, Warszawa 2002.
6. Giovanni Di Pasquale, Historia nauki i techniki : wiek przemysłu, Warszawa 2002.
7. W. Baturo (red.), Technika. Spojrzenie na dzieje cywlizacji. Encyklapedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Zmodyfikowane przez dr Jolanta Skierska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2019 15:00)