SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Regionalizacja i instytucjonalizacja bezpieczeństwa |
Kod przedmiotu | 14.9-WZ-BezD-RIB |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu regionalizacji i instytucjonalizacji bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego funkcjonowania instytucji bezpieczeństwa międzynarodowego w skali globalnej oraz regionalnej w ujęciu instytucjonalno-organizacyjnym oraz wprowadzenie do problematyki funkcjonowania tego typu instytucji, a także zrozumienie roli i ich znaczenia dla zapewnienia szeroko rozumianego bezpieczeństwa.
Podstawy organizacji i zarządzania, geografia bezpieczeństwa
W ramach prowadzonych wykładów: Regionalizacja bezpieczeństwa we współczesnym świecie. Regionalne systemy bezpieczeństwa. Wspólnoty bezpieczeństwa jako forma regionalizacji bezpieczeństwa. Zakres i kryteria regionalizmu i wyodrębniania regionów we współczesnym świecie. Podstawy teorii integracji regionalnej. Metody analizy regionalizacji. Mechanizmy bezpieczeństwa regionalnego w Europie. Współpraca regionalna i rola, jaką pełni w niej: Organizacja Narodów Zjednoczonych, Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego, Unia Europejska, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Rada Europy. Rola Polski we współpracy regionalnej i subregionalnej. Współdziałanie subregionalne państw w obszarze bezpieczeństwa, w tym rola: Grupy Wyszehradzkiej, Inicjatywy Środkowoeuropejskiej, Rady Państw Morza Bałtyckiego oraz Wspólnoty Niepodległych Państw. Znaczenie euroregionów.
W ramach prowadzonych ćwiczeń: Rola i znaczenie różnych organizacji we współczesnym środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego. Organizacja Narodów Zjednoczonych, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, Rada Europy, Traktat Północnoatlantycki. Rola Polski we współpracy regionalnej i subregionalnej. Współdziałanie subregionalne państw w obszarze bezpieczeństwa, w tym rola: Grupy Wyszehradzkiej, Inicjatywy Środkowoeuropejskiej, Rady Państw Morza Bałtyckiego oraz Wspólnoty Niepodległych Państw. Znaczenie euroregionów.
Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji (rzutnik, foliogram), prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, praca w zespołach zadaniowych, referaty, dyskusja, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń: warunkiem zaliczenia na ocenę ćwiczeń jest wykonanie dwóch zadań oraz przygotowanie i pozytywne przedstawienie prezentacji zespołowej (prezentacja mówiona, w formie papierowej i prezentacji multimedialnej). Zaliczenie wykładu: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Egzamin w formie pisemnej. Opis trzech pytań z listy zagadnień obowiązujących do egzaminu. Zagadnienia podane będą studentom miesiąc przed egzaminem. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%).
Zmodyfikowane przez dr Renata Maciejewska (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 19:06)