Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami zróżnicowania społecznego zarówno w ujęciu teoretycznym jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania współczesnych problemów zróżnicowania społecznego.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Problem. Problem społeczny.
Zróżnicowanie i nierówności społeczne.
Teorie zróżnicowania społecznego.
Nowe obszary wykluczenia społecznego.
Bieda. Mechanizmy dziedziczenia ubóstwa.
Klasa średnia czy klasy średnie?.
Uczestnictwo w sferze publicznej.
Społeczeństwo obywatelskie.
Dialog obywatelski i partycypacja.
Organizacje pozarządowe a rozwiązywanie problemów społecznych.
Metody kształcenia
Metody kształcenia wykorzystywane do realizacji zakresu tematycznego ćwiczeń to praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa, praca w grupie.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z pracy pisemnej (zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu).
Ocena końcowa z przedmiotu to ocen z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Korzeniewska K., Tarkowska E. (red.), Lata tłuste, lata chude… Spojrzenie na biedę w społecznościach lokalnych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.
Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet
Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.), Partycypacja i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
Przybylska A., Giza A. (red.), Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Zielonogórski 2007.
Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie. Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej, SWPS Academica, Warszawa 2007.
Stankiewicz P., Stasik A., Suchomska J., Od informowania do współdecydowania i z powrotem. Prototypowanie technologicznej demokracji, „Studia Socjologiczne”, 3 (2018), 2015.
Szczegóła L., Zasoby partycypacji obywatelskiej w Polsce. Idea i praktyka badawcza, w: Wojciech Misztal, Artur Kościański i Galia Chimiak (red), Obywatele wobec kryzysu. Uśpieni czy innowatorzy, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015.
Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Literatura uzupełniająca
Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.
Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.
Domański H., Na progu konwergencji. Stratyfikacja społeczna w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1996.
Domański H., O ruchliwości społecznej w Polsce, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
Malikowski M., Seręga Z.,(red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych: studia, komunikaty, eseje, t. I,II, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, 2000.
Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie: dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
Tarkowska E., Warzywoda-Kruszyńska W., Wódz K. (red.), Biedni o sobie i swoim życiu, wydawnictwo "Śląsk", Katowice, Warszawa, 2003.
Wasilewski J., Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2006.
Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu: społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anna Mielczarek-Żejmo (ostatnia modyfikacja: 25-04-2019 00:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.