SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka zajęć komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD - DZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji elementarnej, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.
Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykłady
Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się. Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole. Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia na zajęciach komputerowych. Oprogramowanie edukacyjne jako pomoc dydaktyczna w zajęciach komputerowych. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych. Wskazówki dla nauczyciela w prowadzeniu zajęć komputerowych.
Laboratoria
Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Zasady i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Przegląd i analiza treści kształcenia w podręcznikach do zajęć komputerowych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
Projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć informatycznych zgodnych z treściami kształcenia zajęć komputerowych na poziomie elementarnym z wykorzystaniem środków prostych i złożonych. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.
Wykład, pogadanka.
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa
Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2019 17:17)