SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD - DZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji elementarnej, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych.  Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela w zakresie zajęć komputerowych. Przygotowanie do właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach, Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się. Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole. Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia na zajęciach komputerowych. Oprogramowanie edukacyjne jako pomoc dydaktyczna w zajęciach komputerowych. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych. Wskazówki dla nauczyciela w prowadzeniu zajęć komputerowych.

Laboratoria

Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Zasady i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Przegląd i analiza treści kształcenia w podręcznikach do zajęć komputerowych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej.
Projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć informatycznych zgodnych z treściami kształcenia zajęć komputerowych na poziomie elementarnym z wykorzystaniem środków prostych i złożonych. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka. 
Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. 
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., (2004), Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń
Kron F. Sofos A., (2009), Dydaktyka mediów, Gdańsk
Kupisiewicz C. (2000) Dydaktyka ogólna, Warszawa

Literatura uzupełniająca

Koletyńska K., Sitko K, (2005), Nauczyciel na starcie, Warszawa
Nowakowski Z., (2003) Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa
Serdyński A. (2003) Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2019 17:17)