SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychospołeczne problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-D-28_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą, założeniami i możliwościami w zakresie kształcenia/doskonalenia zawodowego osób dorosłych.
Brak wymagań.
Problematyka kanonu wykształcenia ogólnego i zawodowego (aspekt aksjologiczny, epistemologiczny, technologiczny). Skutki funkcjonalnego, cywilizacyjnego i kulturowego analfabetyzmu. Okresy rozwoju człowieka. Genetyka i dziedziczenie a funkcjonowanie człowieka. Psychologiczne mechanizmy zachowania człowieka w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego. Rozwój zawodowy na rzecz gospodarki opartej na wiedzy. Rozwój psychospołeczny dostosowany do czasu transformacji cywilizacji. Motywacja osób dorosłych do kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego. Formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego. Edukacja dorosłych w organizacji. Standardy kwalifikacyjne w kształceniu i doskonaleniu zawodowym. Zasady uczenia się osób dorosłych. Metody edukacji profesjonalnej oraz ich skuteczność (np. trening interpersonalny, programowanie neurolingwistyczne, trening asertywności, myślenie pozytywne, treningi doskonalenia pracy, pobudzania informacji i rozwoju twórczości itd.). Diagnoza: zaburzeń w możliwościach przyswajania wiedzy, stylów uczenia się preferowanych przez uczniów dorosłych.
Wykład: wykład konwencjonalny, pokaz.
Ćwiczenia: ćwiczenia, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: zaliczany jest w formie pisemnego kolokwium (min 51% na pozytywne zaliczenie).
Ćwiczenia: na podstawie oceny zaprezentowanych przez studentów referatów i pracy pisemnej (na zal.).
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
1. Polakowska-Kujawa J. (red.), Socjologia ogólna – wybrane problemy, Warszawa 2002.
2. „Edukacja Dorosłych” – półrocznik.
3. „Problemy Profesjologii” – półrocznik.
Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 26-04-2019 20:13)