SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy marketingu i gospodarki finansowej przedsiębiorstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy marketingu i gospodarki finansowej przedsiębiorstwa
Kod przedmiotu 06.1-WM-MiBM-OiZEP-D-24_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Mechanika i budowa maszyn
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Agnieszka Kaczmarek-Pawelska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest pozyskanie przez studenta wiedzy z organizacji przedsiębiorstw oraz uzyskanie umiejętności planowania projektów biznesowych, kalkulacji kosztów procesu, produktu oraz własności intelektualnej. 

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

WYKŁAD: Przedsiębiorstwo i jego zasoby. Planowanie i podejmowanie decyzji (rola planowania, planowanie operacyjne, planowanie strategiczne, rodzaje strategii przedsiębiorstw, proces, modele i style podejmowania decyzji, grupowe podejmowanie decyzji, przedsiębiorczość). Zasoby materialne i niematerialne, wycena własności intelektualnej, know-how, patentów. Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa (rachunek przychodów, kosztów i wyniku finansowego przedsiębiorstwa, zysk ekonomiczny, przepływy pieniężne, analiza finansowa, struktura majątku i kapitałów przedsiębiorstwa). Zarządzanie marketingiem (pojęcie i istota marketingu, marketing mix, podejmowanie decyzji marketingowych, planowanie, organizowanie i kontrola działalności marketingowej). Zarządzanie operacjami i jakością (procesy produkcyjne wyrobów i usług, koszty jakości, kompleksowe zarządzanie jakością, statystyczna kontrola jakości, zarządzanie działalnością operacyjna przedsiębiorstw). Zarządzanie logistyką i zakupami (zakres działalności logistycznej, organizacja logistyki w przedsiębiorstwie, globalne koszty logistyczne, logistyka zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji, proces zaopatrzeniowy, strategie zakupowe przedsiębiorstwa). 
ĆWICZENIA: W interaktywnych zajęciach ćwiczeniowych studenci zapoznają się w praktyce z problematyką kalkulacji kosztów oraz podejmowania decyzji, realizując zadania podane przez prowadzącego. Część zajęć jest realizowana z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych Excel przygotowanych przez prowadzącego. Studenci na każdych zajęciach pracują w grupach dwu-, trzy- osobowych, realizując zadanie wylosowane z puli zadań podanych przez prowadzącego. Na koniec zajęć ustnie przedstawiają opracowane wyniki oraz składają pisemne opracowanie na ręce prowadzącego. 

Metody kształcenia

Realizacja modułu odbywa się poprzez realizację wykładów z wykorzystaniem środków multimedialnych. Praktyczne przekazanie wiedzy odbywa się podczas realizacji zajęć ćwiczeniowych prowadzonych z użyciem metod eksponujących, oraz wykorzystaniem arkuszy Excel podanych przez prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z części wykładowej jest obecność na co najmniej 51% zajęć, oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium.

- ocena bardzo dobra- Student uzyskał 90-100% punktów;

- ocena dobry plus- Student uzyskał 80-89% punktów;

- ocena dobry- Student uzyskał 70-79% punktów;

- ocena dostateczny plus- Student uzyskał 60-69% punktów;

- ocena dostateczny- Student uzyskał 51-59% punktów;

- ocena niedostateczna- Student uzyskał mniej niż 51% punktów.

Ćwiczenia: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych przez studenta w trakcie realizacji zadań ćwiczeniowych.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną ocen z wykładu oraz ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
2. Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie mała firmą, WN PWN Warszawa Łódź, 1999.
3. Liker J. K.: Droga Toyoty, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa, 2004.
4. Czarnecki L.: Biznes po prostu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa, 2011.
5. Gallo C.: Steve Jobs – Sztuka prezentacji, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2011.

Literatura uzupełniająca

1. Cialdini R.B.: Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
2. Kiyosaki R.: Bogaty ojciec, biedny ojciec, Wydawnictwo Instytut Praktycznej Edukacji, 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr inż. Agnieszka Kaczmarek-Pawelska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 10:10)