SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia
Kod przedmiotu 14.4-WP-ARTEP-PRCŻ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. Internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania. Poznanie właściwości przebiegu rozwoju człowieka na różnych etapach życia poprzez odwołanie się do głównych teorii rozwojowych oraz do najnowszych danych empirycznych. Zrozumienie sekwencji rozwoju i czynników warunkujących uniwersalny oraz indywidualny charakter zmian rozwojowych, sprzyjających refleksji nad złożonością i wielowymiarowością jednostkowego życia, a także służącą tworzeniu naukowych podstaw do optymalnego doboru środków stymulacji rozwoju zasobów psychicznych i kształtowania się pełnej osobowości.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw psychologii

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny przedmiotu:

Treści wykładów:

Natura i przebieg rozwoju człowieka: zapoznanie się z pojęciami: kategoriami zmian rozwojowych, okresu sensytywnego i krytycznego, akceleracją, wyjaśnienie założeń psychologii biegu życia oraz funkcjonalnej teorii P.Baltesa.

Periodyzacja rozwoju od okresu prenatalnego do okresu późnej dorosłości. Rozwój fizyczny, społeczny, emocjonalny i poznawczy oraz rozwój osobowości w kolejnych etapach życia i podejścia teoretyczne najlepiej opisujące wybrane zjawiska rozwojowe.

Treści ćwiczeń:

Czynniki wpływające na rozwój jednostki, pojęcie zmiany rozwojowej, metody badawcze w psychologii rozwoju i zasady nawiązywania kontaktu z dzieckiem.

Przygotowanie do rodzicielstwa, rozwój prenatalny, poród, wcześniactwo, środowisko rodzinne małych dzieci, rozwój psychomotoryczny we wczesnym dzieciństwie, samodzielność dzieci, aktywność zabawowa i rysunkowa dzieci, relacje rówieśnicze, rozwój poznawczy dzieci i młodzieży, rozwój języka i komunikacji, gotowość szkolna i adaptacja do wymagań szkoły, rozwój osobowości, tożsamości i moralności, turbulencje w okresie dorastania, problemy wczesnej, średniej i późnej dorosłości, problematyka umierania i śmierci, rola żałoby.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia: praca w grupach, praca z książką, dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Aktywność na zajęciach dokumentowana jest na karcie aktywności studenta

Wykład – warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu - minimum 60% uzyskanych punktów w teście egzaminacyjnym

Literatura podstawowa

  1. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.
  2. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańsk 2016.
  3. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
  4. Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. poznań 1994.
  5. Coni N., Davison W., Webster S., Starzenie się. Warszawa 1994.
  6. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.
  7. Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca

1.Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia. Poznań 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-05-2020 08:43)