SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka ogólna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka ogólna
Kod przedmiotu 05.0-WP-ARTEP-DYOG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z teoriami uczenia się – nauczania, dyskursami edukacji oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie,  (auto)refleksyjne myślenie o procesach i mechanizmach uczenia się – nauczania

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów

  • Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia)
  • Koncepcje psychologiczne i ich dydaktyczne implikacje. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa
  • Paradygmaty dydaktyczne:
    • obiektywistyczne
    • interpretatywno-konstruktywistyczne
    • transformatywne
  • Dyskursy edukacyjne i ich pedagogiczne implikacje, a proces uczenia się – nauczania
  • Współczesne teorie kształcenia. Nauczanie problemowe. Kształcenie wielostronne. Kształcenie zintegrowane. Stosowanie teorii dydaktycznych w praktyce

Tematyka ćwiczeń

  • Warunki pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły/nauczyciela/grupy (cele kształcenia, sposoby formułowania, zasady dydaktyki)
  • Charakterystyka procesu samokształcenia
  • Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna
  • Trudności szkolne ucznia. Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia diagnozy i oceny wyników kształcenia
  • Indywidualizacja w procesie kształcenia
  • Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy/lekcji/zadań dydaktycznych
  • Klasa szkolna/grupa przedszkolna jako środowisko wychowawcze ucznia/dziecka
  • Rozpoznawanie programu ukrytego sytuacji i zadań dydaktycznych i wychowawczych
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych. Proces porozumiewania się w relacjach uczenia się – nauczania
  • Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej. Integracja
  • Dydaktyczne alternatywy edukacyjne. Współczesne koncepcje nauczania.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, warsztaty, metody projektowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta warsztatów dotyczących wybranej tematyki. Podstawą zaliczenia wykładów jest zdanie pisemnego lub ustnego (zgodnie z indywidualnym wyborem studenta) egzaminu z tematyki prezentowanej w czasie wykładów.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  • Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  • Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  • Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018
  • Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012

Literatura uzupełniająca

  • Dudzikowa M. Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Marciniak M., Knasiecka-Falbierska K., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
  • Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy o szkole, Wyd. UWM, Olsztyn 2006
  • Mikiewicz P., Socjologia edukacji, PWN, Warszawa 2016
  • Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
  • Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk
  • Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, „Impuls”, Kraków 2001.
  • Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  • Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 14-05-2020 08:17)