SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka arteterapeutyczna śródroczna III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka arteterapeutyczna śródroczna III
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-PAŚ3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Maria Żochowska
  • dr Urszula Gembara
  • mgr Joanna Hadzicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.      Rozwinięcie umiejętności studenta w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy twórczej.

2.      Zwiększenie świadomości studenta w zakresie roli i znaczenia sztuki w obszarze działań terapeutycznych

3.      Zwiększenie wrażliwości studenta na potrzeby osób wymagających wsparcia opieki, terapii

4.      Zwiększenie umiejętności studenta w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktu z osobami wymagającymi wsparcia. Doskonalenie komunikacji interpersonalnej.

5.      Próby zastosowania alternatywnych form komunikacji przez sztukę z podopiecznymi instytucji/placówek, w których odbędzie się praktyka

6.      Umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w zakresie diagnozy zaburzeń, specjalnych potrzeb i dysfunkcji osób wymagających wsparcia

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, szkół psychoterapii, psychopatologii, psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia,. Umiejętności z zakresu warsztatu teatralnego/ sztuk wizualnych

Zakres tematyczny

Praktyka arteterapeutyczna śródroczna obejmuje 90 godzin podzielonych na semestr 4,5 i 6 studiów arteterapia.

W 4 semestrze praktyki student zobligowany jest do zaznajomienia się z placówką w której odbywa praktykę: pracownikami, metodami pracy oraz ze specyfiką podopiecznych placówki w zakresie ich dysfunkcji, problemów i kontekstu ich życia, w tym funkcjonowania społecznego. W czasie trwania praktyki arteterapeutycznej śródrocznej (w 4 semestrze). student hospituje zajęcia terapeutów, bierze czynny udział w realizacji działań twórczych- doskonaląc swój warsztat, dokonując obserwacji zachowań uczestników. Student podejmuje działania w zakresie optymalizacji kontaktów interpersonalnych, rejestruje bariery i utrudnienia w komunikacji z podopiecznymi.

W semestrze 5 w trakcie praktyki arteterapeutycznej śródrocznej, student podejmuje się diagnozowania uczestników/ podopiecznych w aspekcie ich funkcjonowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego. Student porządkuje swoją wiedzę dotyczącą specyfiki arteterapii stosowanej w kontekście przezwyciężania trudności rozwojowych i innych występujących u osób/ podopiecznych instytucji. Doskonali umiejętność optymalizowania kontaktu interpersonalnego/ terapetycznego z podopiecznymi.

 W semestrze 6 praktyki arteterapeutycznej śródrocznej, student wykorzystując inspirację artystyczną pochodzącą z różnych dziedzin sztuki, projektuje i animuje działania w grupie stosując techniki plastyczne, malarskie, teatralne, choreograficzne.

Metody kształcenia

Metody aktywizujące: zadanie projektowe, warsztat, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, techniki dramowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny projektu (dokonanej przez koordynatora praktyki), oceny z wykonanej diagnozy dla 2 podopiecznych i ocen wystawianych przez poszczególnych opiekunów praktyk w instytucjach, w oparciu o następujące kryteria:

a.      uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,

b.      postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),

c.      wykonanie wymaganego pensum godzin,

d.      terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,

e.      staranne prowadzenie notatek i zapisów,

f.       przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji). 

Literatura podstawowa

1.      Specjalna oferta szkoły? Czyli warsztaty arteterapeutyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli. w: (red) Komunikacja społeczna w perspektywie dylematów współczesnej edukacji, red. Kazimierz Czerwiński, Anna Knocińska, Anita Stefańska, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2012

Literatura uzupełniająca

1.       Arteterapia. Znaczenie arteterapii w psychiatrii polskiej, 2000: (red.) A. Gmitrowicz, W. Karolak, PK InSEA, Łódź.

2.       Handford O., Karolak W., 2008: Zabawa (z) przedmiotami w twórczym samorozwoju i arteterapii, Wyd. WSHE, Łódź

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Maria Żochowska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2019 00:05)