SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka asystencka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka asystencka
Kod przedmiotu 05.9-WP-ARTEP-PASY
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest rozwój kompetencji studentów w zakresie prowadzenia terapii przez sztukę, zdobycie umiejętności integrowania działań ekspresyjnych i percepcyjnych podmiotu terapii, przy zastosowaniu wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, psychoterapii oraz nauk o sztuce w procesie profilaktyki i terapii zaburzeń rozwoju człowieka.

Przygotowanie studentów do organizacji i realizacji zajęć arteterapeutycznych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne

Wymagania wstępne

Wymaganiami obligatoryjnymi do udziału w praktyce asystenckiej są kompetencje studentów uzyskane w wyniku praktyki arteterapetycznej ciągłej i śródrocznej w semestrach 4 i 5: studiów arteterapia:

  • umiejętności studenta w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy twórczej.
  • świadomość studenta w zakresie roli i znaczenia sztuki w obszarze działań terapeutycznych
  • wrażliwości studenta na potrzeby osób wymagających wsparcia opieki, terapii
  • umiejętności studenta w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktu z osobami wymagającymi wsparcia, ich opiekunami . Doskonalenie komunikacji interpersonalnej.
  • umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć.
  • umiejętności prowadzenia obserwacji zajęć i jej dokumentowania.
  • umiejętności analizy pracy osób zatrudnionych w placówkach, instytucjach, stowarzyszeniach i fundacjach podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów.

umiejętności analizowania i wstępnego zaprojektowania działań w przyszłej własnej pracy arteterapeutycznej w odniesieniu do zaobserwowanych problemów indywidualnych osób potrzebujących wsparcia, terapii, opieki

Zakres tematyczny

Praktyka asystencka ( arteterapeutyczna) w wymiarze 60 godzin przygotowuje studentów do zaplanowania i realizacji działań arteterapeutycznych wybranymi metodami i technikami arteterapii. Wymagania dotyczące aktywności studenta dotyczą w szczególności: omówienia celowości zastosowanych metod, form arteterapii z punktu widzenia specyfiki konkretnych grup docelowych, problemów jednostki a tym samym kontekstów ich zastosowań w edukacji i terapii. Praktyka asystencka nadzorowana jest przez opiekuna praktyki i koordynatora praktyki.

Zadania studenta w czasie praktyki asystenckiej:

  • Opracowanie diagnozy wybranej jednostki/grupy w aspekcie zaobserwowanych problemów/zaburzeń /dysfunkcji- Karta diagnozowania
  • Zaprojektowanie zajęć arteterapeutycznych
  • Opracowanie programu zajęć z atreterapii 
  • Realizacja celów arteterapeutycznych

Ewaluacja zastosowanych metod arteterapeutycznych w zakresie ich skuteczności/użyteczności w odniesieniu do zaobserwowanych problemów

Metody kształcenia

Obserwacja, metoda praktycznego działania, dyskusja problemowa, projektowanie, analiza materiałów i wytworów klienta 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny realizacji zaprojektowanych adekwatnie do celów terapii, etapów arteterapeutycznych: oceny z wykonanej diagnozy- karta diagnozy i oceny opracowania i realizacji przez studenta autorskiego projektu arteterapeutycznego. Opiekun praktyk w instytucjach dodatkowo dokonuje oceny w oparciu o następujące kryteria:

a.uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,

b.postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),

c.wykonanie wymaganego pensum godzin,

d.terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,

e.staranne prowadzenie notatek i zapisów,

f.przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji). 

Literatura podstawowa

1.Szulc W.,, Szkoły i programy kształcenia arteterapeutów. W: Arteterapia: od teorii do terapii. Op. cit., s. 99 – 103. 

2.Arteterapia . Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki.W: Art in education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii. Pod red. Mirosławy Furmanowskiej. „Atut” Wrocław 2014, s. 237 – 247.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Dorota Niewiedział (ostatnia modyfikacja: 30-04-2019 12:26)