SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka asystencka |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-ARTEP-PASY |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem praktyki jest rozwój kompetencji studentów w zakresie prowadzenia terapii przez sztukę, zdobycie umiejętności integrowania działań ekspresyjnych i percepcyjnych podmiotu terapii, przy zastosowaniu wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, psychoterapii oraz nauk o sztuce w procesie profilaktyki i terapii zaburzeń rozwoju człowieka.
Przygotowanie studentów do organizacji i realizacji zajęć arteterapeutycznych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne
Wymaganiami obligatoryjnymi do udziału w praktyce asystenckiej są kompetencje studentów uzyskane w wyniku praktyki arteterapetycznej ciągłej i śródrocznej w semestrach 4 i 5: studiów arteterapia:
umiejętności analizowania i wstępnego zaprojektowania działań w przyszłej własnej pracy arteterapeutycznej w odniesieniu do zaobserwowanych problemów indywidualnych osób potrzebujących wsparcia, terapii, opieki
Praktyka asystencka ( arteterapeutyczna) w wymiarze 60 godzin przygotowuje studentów do zaplanowania i realizacji działań arteterapeutycznych wybranymi metodami i technikami arteterapii. Wymagania dotyczące aktywności studenta dotyczą w szczególności: omówienia celowości zastosowanych metod, form arteterapii z punktu widzenia specyfiki konkretnych grup docelowych, problemów jednostki a tym samym kontekstów ich zastosowań w edukacji i terapii. Praktyka asystencka nadzorowana jest przez opiekuna praktyki i koordynatora praktyki.
Zadania studenta w czasie praktyki asystenckiej:
Ewaluacja zastosowanych metod arteterapeutycznych w zakresie ich skuteczności/użyteczności w odniesieniu do zaobserwowanych problemów
Obserwacja, metoda praktycznego działania, dyskusja problemowa, projektowanie, analiza materiałów i wytworów klienta
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny realizacji zaprojektowanych adekwatnie do celów terapii, etapów arteterapeutycznych: oceny z wykonanej diagnozy- karta diagnozy i oceny opracowania i realizacji przez studenta autorskiego projektu arteterapeutycznego. Opiekun praktyk w instytucjach dodatkowo dokonuje oceny w oparciu o następujące kryteria:
a.uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,
b.postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),
c.wykonanie wymaganego pensum godzin,
d.terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,
e.staranne prowadzenie notatek i zapisów,
f.przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji).
1.Szulc W.,, Szkoły i programy kształcenia arteterapeutów. W: Arteterapia: od teorii do terapii. Op. cit., s. 99 – 103.
2.Arteterapia . Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki.W: Art in education and therapy. Sztuka w wychowaniu i terapii. Pod red. Mirosławy Furmanowskiej. „Atut” Wrocław 2014, s. 237 – 247.
Zmodyfikowane przez dr Dorota Niewiedział (ostatnia modyfikacja: 30-04-2019 12:26)