SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fotografia i obrazy cyfrowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fotografia i obrazy cyfrowe
Kod przedmiotu 03.4-WP-ARTEP-FiOC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie wybranych zagadnień z obszarów fotografii analogowej i cyfrowej celem nabycia przez studentów podstawowych umiejętności warsztatowych z zakresów: techniki i technologii fotograficznego medium. Wybór zagadnień uwarunkowany możliwościami realizacyjnymi grup arteterapeutycznych. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w świadomym i twórczym posługiwaniu się narzędziami fotograficznej kreacji przestrzeni /obrazu.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

Proponowane przykładowe tematy /zagadnienia:

  1. Ciemnia optycznadokonaj analizy rzeczywistości otaczającej poprzez własnoręcznie zbudowaną ciemnię optyczną. Uczestnicy warsztatu będą mieć możliwość zapoznania się z podstawową zasadą kreacji przestrzeni i powstawania obrazu wewnątrz aparatu fotograficznego w odniesieniu do zjawiska camera obscura. Istnieją co najmniej dwa sposoby na przeprowadzenie warsztatu w oparciu o zjawisko ciemni optycznej: - adaptacja wybranego pomieszczenia wewnątrz budynku - obserwacja zniekształconej przestrzeni w skali 1:1 dla człowieka (światłoszczelna sala, czarny karton lub folia, folia aluminiowa); - budowa aparatu fotograficznego w skali wybranego pudełka – obserwacja zniekształconej przestrzeni na matówce (światłoszczelne kartonowe pudełko, czarny karton, folia aluminiowa, kalka techniczna, czarne płótno)
  2. Fotografia bezkamerowawykorzystaj reakcję na światło materiałów światłoczułych. Uczestnicy warsztatu posłużą się papierem fotograficznym i odczynnikami fotograficznymi (wywoływacz, utrwalacz) lub organicznymi (tłuszcz, soki owocowe, kawa, herbata) do stworzenia fotogramów na zadany temat. Zwrócenie uwagi na techniki specjalne w fotografii analogowej, dla których punkt wyjścia stanowi luksografia.

  3. Fotografia bezkamerowa – przejrzystość – w realizacji tematu wykorzystaj urządzenie skanujące. Uczestnicy warsztatu dokonają przełożenia zapisu analogowego w zapis cyfrowy z wykorzystaniem przedmiotów przestrzennych, transparentnych. Obrazy cyfrowe – omówienie, komentarz.

Metody kształcenia

Prezentacje wizualne wprowadzające zakres tematyczny, przykładowe realizacje, komentarz, dyskusja.

Praktyczne działania fotograficzne w laboratoriach Pracowni Fotografii lub plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Realizacja tematów:

- opracowana prezentacja wizualna na zadany temat, do przedstawienia w grupie;

- opracowany co najmniej jeden warsztat, realizowany ze szczególnym uwzględnieniem możliwości techniki i technologii fotografii;

Aktywność na zajęciach:

- praca w grupach w laboratoriach Pracowni Fotografii; świadome i kreatywne posłużenie się różnymi sposobami fotograficznej wypowiedzi artystycznej, twórczo realizującymi projekt na zadany temat;

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z realizacji wszystkich projektów /tematów oraz aktywność na zajęciach.

Skala ocen: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Literatura podstawowa

  1. Barthes Roland, „Światło obrazu”, Wyd. KR, Warszawa 1999
  2. Dederko Witold, „Przedmiot rzeczywisty i jego obraz”, Polskie Wydawnictwo Fotograficzne, Warszawa 2008
  3. Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, folia academiae, Katowice 2004
  4. Michałowska Marianna, „Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci", Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Kraków 2007

Literatura uzupełniająca

  1. Berger John, „O patrzeniu”, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999
  2. Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań 2000
  3. Segal Hanna, „Marzenie senne. Fantazja i sztuka”, Universitas, Kraków 2003
  4. Sobota Adam, „Szlachetność techniki”, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2001

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Helena Kardasz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2019 19:33)