SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty twórcze I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty twórcze I
Kod przedmiotu 03.9-WP-ARTEP-WTRC1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Patrycja Wilczek-Sterna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności wykorzystania poznanych technik oraz zagadnień związanych ze sztuką wizualną do celów terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Znajomość wybranych technik plastycznych i podstawowych zagadnień związanych ze sztuką wizualną. Ponadto wymogiem uczestniczenia w zajęciach jest twórcze podejście do rozwiązywania problemów a także postawa nacechowana otwartością i zaangażowaniem w trakcie pracy zespołowej.

Zakres tematyczny

Wykaz zagadnień:

  1. Omówienie programu oraz literatury przedmiotu. Prezentacja wybranych przykładów działań arteterapeutycznych z obszaru sztuk wizualnych.

  2. Barwy a emocje. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  3. Od kreski poprzez linię do plamy. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  4. Autoportret inaczej czyli kilka słów o sztuce abstrakcyjnej. Prezentacja multimedialna oraz warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  5. Między jawą a snem – surrealistyczny kolaż. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  6. Moje miejsce, moja przestrzeń – land art. Warsztat autorski prowadzony przez wykładowcę.

  7. Od idei do formy – pomysły i realizacja prac studentów tworzonych jako forma autoteterapii. Konsultacje z wykładowcą.

  8. Mail art oraz net art jako forma komunikacji poprzez sztukę. Warsztat autorski prowadzone przez wykładowcę.

  9. Ewaluacja zajęć

Metody kształcenia

Dyskusja

Prezentacja multimedialna

Ćwiczenia praktyczne

Projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywne uczestnictwo na zajęciach:

  • student jest przygotowany do bieżących zajęć: opracowuje zadany temat, czyta i analizuje proponowaną literaturę z zakresu sztuki a w szczególności arteterapii, wyszukuje samodzielnie w źródłach internetowych powiązanych z tematyką zajęć informacji, przygotowuje i przynosi odpowiednio dobrane do tematu materiały plastyczne w wielu przypadkach wskazane przez prowadzącego;

  • student aktywnie uczestniczy w zajęciach: wykonuje prace plastyczne, współpracuje z grupą, wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć, dokonuje własnych osądów i interpretacji – wyciąga wnioski w trakcie pracy zespołowej, potrafi odnieść się do przykładów z historii sztuki dawnej i współczesnej a także działalności edukacyjnej innych osób, potrafi omówić zrealizowane prace plastyczne;

  • student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje;

Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Przygotowanie i prezentacja projektu:

  • student indywidualnie bądź w mniejszych grupach pracuje nad tematem zaproponowanym przez wykładowcę: w trakcie konsultacji przedstawia własne pomysły, szuka przełożenia ich na warsztaty o charakterze arteterapeutycznym, dobiera odpowiednie metody , techniki i materiały plastyczne, układa autorski scenariusz zajęć;

  • student prezentuje przed grupą własny projekt: omawia cele i metody działania, przyjmuje opinie innych osób, potrafi wyciągnąć wnioski oraz zmodyfikować własny scenariusz.

Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.

Literatura podstawowa

  1. Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.

  2. Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa

  3. Wiesław Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.

  4. Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.

  5. Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.

  6. Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca

  1. http://arteterapia.pl/

  2. https://arttherapy.org/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 29-04-2019 12:29)