SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Formy malarskie w ilustracji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Formy malarskie w ilustracji
Kod przedmiotu 03.1-WA-MalarP-FMwI-S16
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest uwypuklenie ilustracji artystycznej, która nie stanowi dosłownej interpretacji tekstu, lecz jest wizją, pomysłem, koncepcją artysty malarza – ilustratora. W tym kontekście celem przedmiotu jest powstanie obrazu, w dowolnej technice, inspirowanego prozą, poezją, muzyką, tekstami satyrycznymi, wydarzeniami, historiami, kulturą, codziennością etc. Przedmiot ten, ukierunkowuje studenta na świadomy wybór formy ilustracji, opowieści narracyjnej czy komiksu, w zależności od indywidualnych predyspozycji, umiejętności, zainteresowań studenta. Celem jest to, aby student potrafił odpowiedzieć plastycznie na zadany temat, a także by potrafił zaproponować go prowadzącemu.

Wymagania wstępne

Kompetencje rysunkowe i malarskie.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje pogłębioną pracę w poznanych już technikach malarskich takich jak: malarstwo tradycyjne, akwarela, gwasz, kredka, olej, akryl, collage oraz concept art jako forma ilustracji.

Zakres tematyczny przedmiotu kładzie nacisk na równowagę podstaw warsztatowych i teoretycznych rozwoju studenta. Malarstwo, w tym zakresie, jest dyscypliną asymilującą szeroki wachlarz dostępnych środków wypowiedzi artystycznej przy biegłym opanowaniu współczesnych środków kształtowania obrazu.

Metody kształcenia

Metody kształcenia obejmują realizacje prac z zakresu opowiadania historii obrazem. Ćwiczenia obejmują tematy z zakresu ilustrowania beletrystyki, tekstów poetyckich oraz artykułów publicystycznych z uwzględnieniem różnych formatów ilustracji podyktowanych typografią wydawnictwa. Nauka spójności formalnej i ikonicznej w zakresie cyklu ilustracji.

Studenci nabywają umiejętności łączenia technik oraz ich adekwatnego wykorzystania we własnych kreacjach artystycznych. Przedmiot uczy interpretowania różnych zagadnień na język ilustracji, przez pracę z różnorodnymi rodzaju tekstami. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą oceny jest realizacja tematów, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Indywidualne korekty w trakcie realizacji zadań, rozmowy konsultacje

Literatura podstawowa

Adrian Frutiger Człowiek i jego znaki. Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa 2003

Hans Peter Willberg,  Friedrich Forssman Pierwsza pomoc w typografii. Wydawnictwo s łowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004

Ambrose/Harris Layout. Zasady, kompozycja, zastosowanie, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008

R. Arnheima, „Sztuka i percepcja wzrokowa”

Maria Rzepińska „Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego”

 

Literatura uzupełniająca

Przemysław Dębowski/Jacek Mrowczyk Widzieć/wiedzieć, Wydawnictwo Karakter,

Max Doerner „Materiały Malarskie i ich zastosowanie”

Czasopisma:

Arteon, Exit, Artluk, Format, Obieg itp.

Inne źródła:

Strony internetowe; Muzea świata, Galerie Sztuki Współczesnej, autorskie strony artystów.  

Uwagi

W ramach zajęć będą odbywać się 2 godziny konsultacji tygodniowo.


Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-05-2019 00:13)