SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy projektowania architektury wnętrz - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy projektowania architektury wnętrz
Kod przedmiotu 02.2-WA-AWP-PPAW-Ć-S14_pNadGenJ5F0Q
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Architektura wnętrz
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Joanna Legierska-Dutczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie umiejętności samodzielnego wykonywania projektów wnętrz, obejmujących dokumentację projektową, prezentację idei, koncepcji i z wizualizacjami. Opanowanie twórczego projektowania wnętrz i detali wnętrzarskich z uwzględnieniem wstępnie określnonej tematyki, ustalonego briefu projektowego i profilu użytkownika. W trakcie procesu projektowego analizie podlegają możlwiości modernizacji  i kontekst przestrzenny. Celem zajęć jest ogólnie pojęte rozwijanie umiejętności kreatywnego kształtowania przestrzeni z uwględnieniem wszelkich parametrów. Przygotowanie do realizacji projektów z zakresu architektury wnętrz, do systemowego i kompleksowego projektowania.

Celem jest też zapoznanie studentów z możliwościami wprowadzenia zmian łączących zagadnienia z różnych dyscyplin i dziedzin wiedzy w opracowywanej przestrzeni, w najbliższym otoczeniu człowieka rozumianym, jako: wnętrze mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji. Studenci w zakresie zadań projektowych poznają zagadnienia dotyczące materiałoznastwa, projektowania kompozycji przestrzennych z zieleni i elementów wyposażenia terenów.

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności posługiwania się kompozycją na płaszczyźnie i w przestrzeni.

Interesujący wybór tematu, umiejętność analizy tematu. Podstawowa wiedza z zakresu kultury, sztuki i historii architektury wnętrz.

Zakres tematyczny

Podstawą nauczania jest wiedza o kształtowaniu przestrzeni i formy architektonicznej w relacji do człowieka. Postrzegane, jako integracja zagadnień wynikających z doświadczeń artystycznych, wiedzy humanistycznej i technicznej oraz tradycji, kultury i racji ekonomicznych.

Projekty dotyczą otoczenia człowieka rozumianego, jako: wnętrze krajobrazowe, mieszkalne i użyteczności publicznej, miejsce pracy, miejsce odpoczynku i rekreacji.

Istotnym zagadnieniem jest zrozumienie przez studentów zakresu wprowadzania zmian w procesie przekształcania projektowego. Efektem kształcenia jest przygotowanie realizacji projektów z zakresu architektury wnętrz.

Studenci w ramach ćwiczeń przygotowywani są do systemowego i kompleksowego projektowania.

W ramach zajęć z przedmiotu podstawy projektowania architektury wnętrz omawiane są zagadnienia dotyczące analizy i wyboru problemów w zadaniu projektowym, powiązania zagadnień użytkowych, technicznych i estetycznych z uwarunkowaniami historycznymi, kulturowymi i społecznymi.

Studenci uczą się formułowania idei i programów użytkowych w opracowywanych zadaniach projektowych ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcji.

W procesie dydaktycznym uwzględniona jest problematyka dotycząca waloryzacji obszaru podlegającego opracowaniu oraz organizacji projektowanej przestrzeni.

Podkreślane jest znaczenie zasad kompozycji przestrzennej: harmonii, kontrastu, równowagi, akcentów, skali, różnorodności etc.

Opanowanie umiejętności linearnego i syntetycznego zapisu informacji projektowych, na etapie opracowywania projektu, jak też podania końcowego.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia polegają na realizacji indywidualnych projektów lub na pracy w grupach, połączone są z dyskusją problemową. Ćwiczeniom towarzyszą prezentacje i wykłady które mogą być połączone z projekcją multimedialną.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną w randze egzaminu na podstawie oceny wykonanych prac, (jakości i oryginalności) oraz sposobu podania projektu.

Oceniany jest całokształt pracy studenta, obecność na zajęciach, aktywność i zaangażowanie oraz systematyczność w pracy.

Warunkiem zaliczenia jest wykonanie ćwiczeń projektowych w określonym terminie.

Literatura podstawowa

  1. Neufert K., Podręcznik Projektowania architektonicznego-budowlanego, ARKADY, Warszawa 1995.
  2. Pile J., Historia Wnętrz, ARKADY, Warszawa 2006.
  3. Lakshmi Bhaskaran, Design XX wieku. Główne nurty i style we współczesnym designie, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006.
  4. Janusz A. Włodarczyk, Żyć znaczy mieszkać, Śląskie Wydawnictwo naukowe, Tychy 2004.
  5. Christopher Alexander, red., Język wzorców. Miasta Budynki Konstrukcje, Gdańsk 2008

Literatura uzupełniająca

  1. Apartamenty. inspirujące wnętrza i projekty, red. Paco Asensio, Warszawa 2007
  2. Dream apartments, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  3. Samujłło H. i J.: „Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie"
  4. Wendy W. Staebler: „Architectural Detailing in Residentiallnteńors"
  5. Wojciechowski L., „Dokumentacja Budowlana 1, rysunek budowlany”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
  6. Working spacer, TASCHEN / EVERGREEN, Köln 2005.
  7. Czasopisma branżowe i publikacje w internecie m. in. "Design Alive", "Architektura" wyd. Murator, "Dobre wnętrza" i inne.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Joanna Legierska-Dutczak (ostatnia modyfikacja: 20-05-2019 21:49)