SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fotografia |
Kod przedmiotu | 03.4-WA-EASPP-FOTO-Ć-S14_genRGG2L |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Rozpoznanie roli fotografii w sztuce współczesnej. Doświadczenie fotografii jako autonomicznego (posiadającego swoją własną tradycję) środka wypowiedzi artystycznej. Semestr III - nabycie podstawowych umiejętności warunkujących prawidłowość rejestracji obrazu fotograficznego (praca z aparatem fotograficznym - zapis cyfrowy, zapis analogowy). Uświadomienie udziału różnorodnych elementów w budowaniu znaczeń obrazu fotograficznego: kreatywna rola światła, przełożenie przestrzeni na płaszczyznę, element ruchu w fotografii. Wprowadzenie podstaw warsztatu fotograficznego, nabycie umiejętności w zakresie opracowania zarejestrowanego obrazu: zagadnienia z zakresu techniki i technologii fotografii.
Podstawowa świadomość dotycząca kompozycji obrazu oraz relacji wynikających z przełożenia przestrzeni na płaszczyznę (zagadnienia z zakresu psychofizjologii widzenia).
Zajęcia ćwiczeniowe w Pracowni: fotografia studyjna i w plenerze - interpretacja tematów w oparciu o proponowany / wybrany zapis: cyfrowy, analogowy. Przykładowe zagadnienia: fotografia światła, fotografia przestrzeni, fotografia ruchu. Tematy proponowane do pracy indywidualnej.
Systematyczne zajęcia w grupie - przedstawianie wybranych tematów i zagadnień przy pomocy prezentacji wizualnych, wspólne realizacje niektórych ćwiczeń w salach laboratoryjnych Pracowni Fotografii, konsultacje indywidualne w odniesieniu do realizacji programu. Dyskusja w grupie w ramach przeglądów: śródsemestralnym i semestralnym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uczestniczenie w zajęciach, realizacja tematów proponowanych do pracy indywidualnej; udział w przeglądach: śródsemestralnym i semestralnym. Końcowe przedstawienie prac.
Barthes Roland, „Światło obrazu”, Wyd. KR, Warszawa 1999
Benjamin Walter, „Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej”, w: „Anioł historii”, red. H. Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań 1996
Tomaszczuk Zbigniew, „Łowcy obrazów. Szkice o fotografii”, CAK, Warszawa 1998
Flusser Vilém, „Ku filozofii fotografii”, folia academiae, Katowice 2004
„Fotografia: realność medium”, praca zbiorowa pod red. G. Dziamskiego, A. Kępińskiej, S. Wojneckiego, ASP Poznań, Poznań 2000
Masters of Photography, strona internetowa
Michałowska Marianna, „Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii”, Rabid, Kraków 2004
Zmodyfikowane przez dr Marek Lalko (ostatnia modyfikacja: 23-05-2019 12:39)