SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Projektowanie graficzne |
Kod przedmiotu | 03.5-WA-EASPP-PGRA-Ć-S14_pNadGenJ0G39 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nauka podstaw oraz rozwój propedeutycznych umiejętności w zakresie prowadzenia badań projektowych. Opracowanie właściwych koncepcji, tworzenie kompozycji i układów graficznych oraz organizacji projektu. Posługiwanie się nowymi technikami oraz staranny dobór materiałów stosowanych w realizacjach współczesnego projektowania graficznego. Nauka zasad tworzenia przekazu wizualnego i budujących go elementów. Łączenie funkcji estetycznej i informacyjnej w grafice. Obraz i tekst jako komponenty komunikatu wizualnego. Stosowanie podstawowych zasad typografii w kompozycjach. Znak, piktogram jako moduł w komunikacji. Kolor jako ważny element w realizacjach projektowych, przetwarzanych cyfrowo. Historia i współczesne tendencje w projektowaniu.
Umiejętność posługiwania się technikami rysunkowymi, malarskimi. Podstawowa znajomość programów graficznych oraz technik cyfrowego przetwarzania obrazu (wektor, bitmapa, edycja tekstu - pakiet Adobe Creative Suite (Photoshop, Illustrator, InDesign). Znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego. Umiejętność komponowania tekstu i obrazu, znajomość pojęć z zakresu podstaw projektowania graficznego.
Ćwiczenia obejmują: podstawy kompozycji, umiejętność wykorzystania gestu, kształtu, faktury, skali oraz koloru. Podstawy typografii, zagadnienia związane z pojęciami: kompozycji literniczych. Projektowanie znaku, symbolu, piktogramu oraz metody ich świadomego użycia. Litera jako jeden z podstawowych elementów w procesie projektowania. Plakat typograficzny jako ekspresyjna forma przekazu. Ilustracja jako część kreacji projektowej.
Przykładowy zestaw tematyczny realizowany w 3 semestrze:
- monogram (1 i 3 litera nazwiska oraz litera imienia)
realizowany metodą narzędziową – od narzędziowej litery
(pędzel, patyk, stalówka, tusz, farba oraz inne narzędzia pozwalające na zapis znaków)
po wersję cyfrową który oddawałby charakter emocjonalny, postaciowy autora znaku.
(z gr. monos, pojedynczy oraz gramma, znak, litera) - litera lub kilka liter powiązanych ·
kompozycyjnie, stosowanych jako podpis lub znak własności. Literami monogramu są
inicjały osoby lub nazwy firmy. Naczelną cechą monogramu jest jego czytelność,
a dopiero potem ozdobność.
- następnie wykorzystując zaprojektowany moduł monogramu (całość!!) poprzez:
multiplikację, obrót, skalowanie, lustrzane odbicie, skonstruować interesujący
kompozycyjnie i graficznie obraz. (2 wydruki w formacie 50cm x 50cm)
- kompozycja graficzna - literowa: wyraz czteroliterowy
Kompozycja polega na zrealizowaniu 4 projektów wybranego przez siebie wyrazu:
1.która byłaby ilustracją, (szukamy rozwiązań kolorystycznych i znaczeniowych dla słowa).
2.która byłby gestem, (pisanką) – skryptowym podejściem do zapisu powstałego wyrazu-znaku
3.w tej kompozycji projektujemy 4 litery (szeryfowe, bezszeryfowe), uwzględniając wiedzę
na temat konstruowania glifu – linie bazowe, światło, jednorodność kształtu, etc.
W projekcie końcowym uwzględniamy linie bazowe i pomocnicze w tle.
4.tutaj wykorzystując dowolne materiały aranżujemy przestrzenny wyraz, zachowując jego czytelność i kształt. Następnie fotografujemy go jako element wizualizacji, poszukując najlepszego najciekawszego motywu do kompozycji.
Całość wizualizacji (po zaprojektowaniu poszczególnych kompozycji) układamy w 4 polach
o wymiarach 25 cm x 25 cm tworząc pracę o wymiarach 50 cm x 50 cm
(wydruk w formacie 50cm x 50cm).
- plakat typograficzny (narzędziowy)
- dowolność użytego narzędzia, równorzędność znaczenia tekstu i obrazu!
CYKL, IMPET, IMPULS, MARA (FANTOM), PAUZA, ZYGZAK (wybieramy jedno z haseł do realizacji)
(czerń - biel - szarości; wydruk w formacie B2 50cmx70cm)
W semestrze zimowym obowiązuje realizacja 3 zadań (4 wydruki – 2 w pierwszym ćwiczeniu)
Warunkiem zaliczenia są regularne konsultacje oraz udział w zajęciach, dostarczenie:
cyfrowych wersji w podanych formatach, a także wydruków prac we wskazanym terminie.
Ćwiczenia realizowane są w oparciu o konsultacje zapoczątkowane koncepcjami szkicowymi (rysunkowe, malarskie), aż po gotowe realizacje (tematy do wyboru – treści programowe) w adekwatnym oprogramowaniu graficznym w które wyposażona jest pracownia komputerowa. Indywidualne konsultacje pozwalają na wypracowanie właściwych i samodzielnych decyzji projektowych. Studenci przygotowują również materiały i pracują samodzielnie poza pracownią. Ćwiczeniom towarzyszy cykl krótkich wykładów z grafiki projektowej zawierających podstawową terminologię projektowania graficznego i typografii, historię projektowania oraz współczesnych tendencji w grafice projektowej. Studenci zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z aktualnymi propozycjami z zakresu czasopism i literatury oraz stron www.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte w ramach konsultacji indywidualnych projektów (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Realizacja wyznaczonych ilościowo ćwiczeń w obszarze semestru (roku) z możliwością wyboru z pełnego zakresu propozycji.
Aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć oraz jakość zdobytych umiejętności.
Przygotowanie prac do wydruku: pliki .pdf , druk zrealizowanych prac.
Przesłanie w formie cyfrowych „wglądówek” zrealizowanych zadań.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Czech (ostatnia modyfikacja: 20-05-2019 11:48)