SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.0-WA-SWP-PED-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Sztuki wizualne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki. Uświadomienie powiązań procesów wychowania oraz kształcenia z kulturą i sztuką. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami edukacji estetycznej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Pedagogika - ustalenia terminologiczne. Kulturowe, aksjologiczne, epistemologiczne, ontologiczne i antropologiczne podstawy pedagogiki. Wspieranie indywidualności dziecka w środowiskach wychowawczych. Rozpoznawanie, rozumienie, akceptowanie, respektowanie i tworzenie wartości w procesie edukacji. Pedagogika kultury. Dyskusje wokół roli sztuki w życiu człowieka. Teoria i praktyka wychowania estetycznego. Współczesne nurty w pedagogice. Przemiany i innowacje w szkole. Warunki efektywności pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela.

 

 

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy z prezentacją multimedialną, dialog sokratejski.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach. Przygotowanie projektu dowolnych działań edukacyjnych.

Literatura podstawowa

1. Humanistyczno-antropologiczna ewolucja pedagogiki kultury. Konsekwencja dla teorii i praktyki, red. J. Gajda, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

2. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.

3. Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
 

Literatura uzupełniająca

1. (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Kobyłecka, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2016.

2. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.         

3. Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, red. K. Pankowska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

4. Śliwerski B., Współczesne kierunki i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-05-2019 17:23)