SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Arteterapia |
Kod przedmiotu | 05.9-WA-SWP-ARTE1 -S16 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Sztuki wizualne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności wykorzystania poznanych technik oraz zagadnień związanych ze sztuką wizualną do celów terapeutycznych.
Znajomość wybranych technik plastycznych i głównych zagadnień związanych ze sztuką wizualną. Ponadto wymogiem uczestniczenia w zajęciach jest twórcze podejście do rozwiązywania problemów a także postawa nacechowana otwartością i zaangażowaniem.
1. Omówienie programu, sugerowanej literatury oraz ustalenie wraz ze studentami zadań i planu pracy.
2. Analiza projektów arteterapeutycznych w obszarze sztuk wizualnych na podstawie działalności wybranych artystów i pedagogów.
3. Wybór tematu i wstępne ustalenie ram projektu arteterapeutycznego - wybór grupy uczestników i ich charakterystyka, określenie głównego celu działania, czasu trwania projektu, techniki, materiałów, miejsca etc. Konsultacje z prowadzącym. Opracowanie planu działania oraz podziału zadań.
4. Realizacja projektu we współpracy z wybraną placówką.
5. Ewaluacja projektu.
dyskusja
prezentacja multimedialna
metoda projektów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
aktywne uczestnictwo w zajęciach
systematyczna praca nad realizacją wyznaczonych zadań
omówienie oraz pisemne podsumowanie zajęć
Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.
Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2008.
Wiesław Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.
Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.
Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.
https://arttherapy.org/
Zmodyfikowane przez dr Patrycja Wilczek-Sterna (ostatnia modyfikacja: 31-05-2019 16:25)