Celem przedmiotu jest przygotowanie do pracy z osobami dorosłymi (od wieku dojrzałego po starość) oraz wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności w zakresie znajomości specyfiki funkcjonowania człowieka w tym okresie życia, a także aktywizacji działań edukacyjnych, zawodowych i społecznych dotyczących osób dorosłych i starszych.
Studenci uzyskają kompetencje: analizy potrzeb szkoleniowych, konstruowania projektów szkoleniowych, zarządzania projektami, diagnozowania potrzeb edukacyjnych, diagnozowania potrzeb opiekuńczych wobec ludzi starszych, animowania życia kulturalnego i społecznego, rozwiązywania sytuacji trudnych ludzi starszych i ich opiekunów, organizowania czasu wolnego ludzi starszych.
Zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii dotyczącej aktywizacji osób starszych;
Zdobycie umiejętności umożliwiających podejmowanie kompetentnych zadań związanych z dbałością o poprawę jakości życia osób starszych;
Projektowanie zajęć dla seniorów o charakterze twórczym i terapeutycznym;
Zdobycie kompetencji kluczowych w procesie efektywnej realizacji procesu wsparcia, edukacji i zadań społecznych przeznaczonych dla osób starszych;
Wymagania wstępne
Ukończone studia I stopnia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej”.
Zakres tematyczny
Psychologiczne problemy seniora.
Teoretyczne podstawy opieki nad osobami starszymi.
Geragogika
Psychospołeczne aspekty procesu starzenia się i starości.
Polityka społeczna i instytucje wsparcia społecznego z elementami prawa pracy i zabezpieczenia społecznego.
Planowanie efektywnych działań w różnych obszarach rzeczywistości społecznej mających na celu kompleksowe wsparcie osób starszych;
Projektowania programów wspierających seniorów emocjonalnie i praktycznie (współpraca z instytucjami, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, władzami lokalnymi).
Wykorzystywanie w praktyce tradycyjnych i nowoczesnych metod pracy pedagogicznej z różnymi grupami podopiecznych.
Konstruowanie programów i projektów aktywizacyjnych, pomocowych oraz profilaktycznych.
Organizacja różnorodnych formy pracy i rekreacji.
Diagnoza potrzeb podopiecznych oraz zagrożeń ich rozwoju.
Wieloaspektowa diagnoza funkcjonalna.
Zarządzanie projektami europejskimi dla osób starszych.
Psychologiczne problemy seniora.
Trening umiejętności radzenia sobie ze stresem.
Komunikacja perswazyjna.
Metody kształcenia
Aktywne metody nauczania - uczenia się;
Metoda projektów;
„Burza mózgów”;
Praca z książką , praca z dokumentem źródłowym;
Metody problemowe, twórcze;
Drama.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Obecność na ćwiczeniach.
Forma zaliczenia w odniesieniu do wiedzy i umiejętności – dwa zagadnienia do opracowania i omówienia podczas zajęć.
Referat i projekt multimedialny.
Sumaryczna ocena końcowa ustalana jest na podstawie obecności i aktywności studenta na zajęciach, średniej oceny z zagadnień do opracowania, jak również sposobu ich prezentacji, przeprowadzonej dyskusji oraz umiejętności wyłonienia kluczowych problemów.
Literatura podstawowa
Głos pedagogiczny, czasopismo.
M. Augustyn (red.) - Opieka długoterminowa w Polsce. Opis, diagnoza, rekomendacje. Warszawa 2010.
B. Balcerzak-Paradowska - Rodzina i polityka rodzinna na przełomie wieków: przemiany, zagrożenia, potrzeba badań, IPiSS, Warszawa 2004.
B. Harwas-Napierała, J. Trempała, - Psychologia rozwoju człowieka,PWN, Warszawa, 2000.
P. Błędowski - Człowiek stary jako konsument, [w:] B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska, Podstawy gerontologii społecznej, Aspra-JR, Warszawa 2006.
M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski - Aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań 2012.
P. Błędowski,P. Kubicki - Warszawa przyjazna seniorom. Niepublikowany raport przygotowany dla M.st. Warszawy, W-wa 2009.
P. Szukalski (red.), To idzie starość. Postawy osób w wieku przedemerytalnym. Raport z badań ZUS, Warszawa 2008.
P. Bourdieu, J.C. Passeron - Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, PWN, Warszawa 1990.
J.Z.Holzer, Trzy procesy demograficzne, [w:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków, Żak, Warszawa 1999.
A. Karwacki - Papierowe skrzydła. Rzecz o spójnej polityce aktywizacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2010.
I. Kotowska, I. Wóycicka (red.) (2008), Sprawowanie opieki oraz inne uwarunkowania podnoszenia aktywności zawodowej osób w starszym wieku produkcyjnym, Raport z badań, MPiPS, Warszawa 2008.
I. Kotowska - Zmiana modelu rodziny. Polska – kraje europejskie, „Polityka Społeczna” 2002, nr 4.
R. Szarfenberg (red.) Krajowy raport badawczy – pomoc i integracja społeczna wobec wybranych grup – diagnoza standaryzacji usług i modeli instytucji, Warszawa 2011.
T. Grodzicki, J. Kocemba, A. Skalska (red.), Geriatria z elementami gerontologii ogólnej, Via Medica, Gdańsk 2006.
P. Szukalski P. - Proces starzenia się społeczeństw Europy: spojrzenie perspektywiczne, „Gerontologia Polska”, 2004, Nr 12 (3).
P. Szukalski - Przemiany rodziny – wyzwania dla polityki społecznej. Artykuł dyskusyjny, „Polityka Społeczna”, 2007, nr 8.
Literatura uzupełniająca
E. Piechór, A. Manikowski, M. Mossakowska, T. Zdrojewski, Podstawowe wskaźniki realizacji badania PolSenior, [w:] PolSenior. Aspekty medyczne, psychologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski (red.), Termedia, Poznań 2012.
J. Piotrowski - Miejsce człowieka starego w rodzinie i społeczeństwie, PWN, Warszawa 1973.
K. Porzych,K. Kędziora-Kornatowska, M. Porzych - Psychologiczne aspekty starzenia się i starości, „Gerontologia Polska” 2004, 12(4)
M. Racław (red.) (2011) Publiczna troska, prywatna opieka. Społeczności lokalne wobec osób starszych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
B. Radzikowska, Struktura ludności, [w:] M. Cieślak (red.) - Demografia: metody analizy i prognozowania, PWN, Warszawa 1992.
A. Zych - Moderacja rozwoju – wyzwaniem dla gerontologii edukacyjnej, „Gerontologia Polska”, 2004, nr 12(3).
L. Frąckiewicz (red.), Polska a Europa. Procesy demograficzne u progu XXI wieku, Wyd. Śląsk, Katowice 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-06-2019 11:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.