SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka prowadzenia pozaszkolnych zajęć muzycznych z osobami z niepełnosprawnością |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMP-MPZMNie-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie do prowadzenia zajęć muzycznych z osobami posiadającymi orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej oraz niepełnosprawności sprzężonej .
1.Znajomość podstaw psychologii i pedagogiki.
2. Umiejętność gry na instrumencie.
3. Znajomość zasad prawidłowej dykcji i emisji głosu.
1. Podstawowe zagadnienia z oligofrenopedagogiki oraz z pedagogiki specjalnej.
2. Podstawowe zagadnienia z muzykoterapii.
3. Różnorodne metody prowadzenia zajęć muzycznych niezbędne do stworzenia własnego warsztatu pracy, (aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss, pedagogika zabawy KLANZA, metoda R. Labana, A. M. Kniessów, M. CH. Knillów, trening autogenny Schulza), tańce w kręgu.
4. Dostosowanie tematyki, rodzaju zajęć do niepełnosprawności podopiecznych.
Zajęcia grupowe z elementami wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi.
Prezentacja prac, ćwiczeń i zabaw.
Zajęcia warsztatowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Czynny i twórczy udział na zajęciach.
2. Opracowanie i zaprezentowanie w trakcie zajęć wybranych zagadnień.
3. Opracowanie 3 scenariuszy zajęć.
1. J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową , WSP, Warszawa 1998.
2. D. Smykowska, Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.
3. E. J. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2003.
4. K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca : zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk 2001.
5. M. Raszewska, W. Kuleczka, Muzyka otwiera nam świat : program muzycznych zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z autyzmem, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009.
6. Metera A., Muzykoterpia. Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Centrum Technik nauki Metronom, Leszno 2002.
1. W.A. Sacher, Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, Kraków 1999.
2. P. Nordoff, C. Robbins ; przekł. z jęz. ang. A. Bryndal, E. Masiak, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi : historia, metoda i praktyka , Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków2008.
3. Modele, metody i podejścia w muzykoterapii / pod red. Krzysztofa Stachyry, :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.
4. K. Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca , Gdańsk, 2001.
5. M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 2002.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-06-2019 10:49)