SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organy II DWO |
Kod przedmiotu | 03.2-WA-EASMD-ORG DWO-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra sztuki |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
- Pogłębianie umiejętności gry na organach: nazewnictwa oraz funkcji poszczególnych elementów organów w nawiązaniu do sposobu wydobycia i jakości wydobywanego dźwięku – miechów, kanałów wiatrowych, wiatrownic, elementów traktury, stołu gry; rozwijanie zasad ergonomicznego użycia aparatu wykonawczego podczas gry na organach; rozwijanie poprawnego użycia nóg oraz gry czubkiem stopy i piętą. Zwrócenie szczególnej uwagi na problematykę registracji
- Poznanie elementów techniki palcowej oraz gry ciężarowej przy cięższych typach traktur mechanicznych; Rozróżnienie zależności w sposobie wydobycia dźwięków i artykulacji w mechanicznych organach klapowo-zasuwowych oraz mechanicznych organach stożkowych okresu wczesnego romantyzmu; rozróżnienie sposobów artykulacji przez różnicowanie długości brzmienia dźwięku w organach pneumatycznych oraz sposobu ataku klawisza oraz łagodnego powrotu klapy do pozycji wyjściowej w organach mechanicznych, pogłębienie umiejętności wydobycia szlachetnego dźwięku w organach historycznych
- zaliczenie pierwszego semestru przedmiotu: Organy
- ewentualna korekta postawy i ułożenie aparatu gry rąk
- rozwijanie techniki pedałowej
- pogłębianie precyzji realizacji artykulacji, jako podstawowego środka oddania niuansów artystycznych, w tym dynamiki
- poznanie i rozwijanie znajomości literatury muzycznej /metodyka, repertuar/ związanej z organami
- rozwijanie poprawności stylistycznej interpretacji (frazowanie, artykulacja, tempo rubato, zmiany tempa, skala dynamiki, poczucie formy, registracja)
- rozwijanie metod pracy nad utworem
- zdobycie praktycznej umiejętności realizacji elementów improwizacji
- poznanie podstawowych wiadomości dotyczących akompaniamentu liturgicznego
- indywidualna praca nauczyciela ze studentem / ćwiczenia wraz z pokazem, praca z tekstem nutowym i dyskusja,doraźne rozwiązywanie zadań artystycznych i technicznych oraz wyznaczanie zakresu zadań do samodzielnego zrealizowania,dyskusje związane z wydarzeniami artystycznymi dotyczącymi danej dyscypliny instrumentalnej/
-indywidualna praca studenta /ćwiczenie, poznawanie literatury instrumentalnej, słuchanie gry i nagrań mistrzów , itp./
-występy publiczne wraz z analizą i sugestiami mającymi pomóc w osiągnięciu postępu w zakresie swobody estradowej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
-systematyczne uczęszczanie i aktywność na zajęciach, sumienne opanowywanie wyznaczanego przez pedagoga zakresu materiału podczas pracy własnej
-na zakończenie semestru prezentacja opanowanego materiału
Wydania nutowe:
- Tabulatura Jana z Lublina/Krakowska
- Pachelbel, Johann: Ausgewählte Orgelwerke in 8 Bänden, Bärenreiter, Kassel
- Bach, Jan Sebastian: Neue-Bach-Ausgabe, 9 tomów, Bärenreiter, Kassel
- Händel, Georg Friedrich: 6 fug zamieszczonych w III części Klavierwerke, Bärenreiter, Kassel
- Walther, Johann Gottfried: Ausgewählte Orgelwerke in drei Bänden, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden
- Żeleński, Władysław: 25 Preludyi dwu-, trzy- i czterogłosowych na organy lub fisharmonikę op. 38, Gebethner & Wolff, Warszawa
- Zipoli, Domenico: Sonate d`Intavolatura per Organo e Cimbalo, Süddeutscher Musikverlag
Szkoły gry:
- Chwedczuk Józef: Organowe ćwiczenia pedałowe, cz. 1 i 2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków
- Oortmerssen, Jacques van: A guide to Duo and Trio playing, Edition Boeyenga, Sneek
Wydania nutowe:
- Boellman, Leon, Suite Gotique, Durand
- Brahms, Johannes: Sämtliche Orgelwerke, Breitkopf & Härtel
- Mendelssohn-Bartholdy, Felix: Complete Organ Works, Novello
- Nowowiejski, Feliks: Fantazja polska na organy, PWM
- Surzyński, Mieczysław: Improwizacje organowe na temat pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38, PWM, Kraków
- Sweelinck, Jan Pieterszoon: Opera omnia, Vol. 1, Vereniging voor nederlandse Muziekgeschiedenis, Amsterdam
Szkoły gry:
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Carus, Stuttgart
- Brock, John, Introduction to Organ Playing in 17th & 18th Century Styke, Mont Music, Knoxville, Tennesse
Literatura przedmiotu:
- Apel, Willy: Geschichte der Orgel-und Klaviermusik bis 1700, Baerenreiter, Kassel
- Klinda, Ferdinand: Orgelregistrierung. Klanggestaltung der Orgelmusik, Breitkopf & Haertel, Wiesbaden
- Lohmann, Ludger: Die Artikulation auf den Tasteninstrumenten des 16.-18. Jahrhunderts, G. Bosse Verlag, Regensburg
- Williams, Peter: The Organ Music of J.S. Bach, Cambridge University Press, Cambridge
Zmodyfikowane przez dr Michał Kocot (ostatnia modyfikacja: 11-06-2019 17:38)