SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of mathematics education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of mathematics education in kindergarten
Course ID 05.2-WP-EPiW-MEMP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anetta Soroka-Fedorczuk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki; kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.

Prerequisites

Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologiczna wiedza o dziecku w wieku przedszkolnym oraz o procesach uczenia się, wiedza o metodach stosowanych w edukacji małego dziecka oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia i znaczeniu środków dydaktycznych.

Scope

Wykłady:

  1. Pojęcia – ich specyfika u dzieci w wieku przedszkolnym
  2. Matematyczne myślenie i działanie dziecka: rozwój dziecięcego myślenia, sposoby i etapy uczenia się matematyki, intuicje matematyczne
  3. Psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki u dzieci w wieku przedszkolnym - elementy dojrzałości do uczenia się matematyki
  4. Główne grzechy przedszkolnej edukacji matematycznej
  5. Schemat ciała - pojęcie, orientacja w schemacie ciała
  6. Istota intensywnego wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej
  7. Zakresy wspomagania rozwoju umysłowego i edukacja matematyczna w ostatnim roku wychowania przedszkolnego
  8. Konieczność zachowania ciągłości i korelacji treści kształcenia w edukacji matematycznej realizowanej w domu i w przedszkolu.

 

Ćwiczenia:

  1. Treści edukacji matematycznej w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego
  2. Edukacja matematyczna w przedszkolu, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i podręczników
  3. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni
  4. Kształtowanie umiejętności liczenia
  5. Dodawanie i odejmowanie, rozdawanie, rozdzielanie po kilka
  6. Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie
  7. Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami
  8. Zbiory – ustalanie równoliczności
  9. Metodyka konstruowania gier planszowych
  10. Miara i sens mierzenia
  11. Rytmy, kompensacje, przekształcenia
  12. Figury geometryczne
  13. Przyczyna i skutek, orientacja w czasie (dni i noce, pory roku, dni tygodnia, miesiące)
  14. Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki
  15. Zabawy, gry i sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej dziecka.

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.

Ćwiczenia:  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym; problemowe - dyskusja, burza mózgów,  praktycznego działania - projektowanie zadań i wykonanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład – warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach.

Ćwiczenia – pozytywnie oceniony zestaw zadań (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) dotyczących przeliczania, klasyfikowania, szeregowania, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni wraz z zastosowanymi środkami dydaktycznymi.

Recommended reading

1.         M. Fiedler, Matematyka już w przedszkolu. Warszawa  1991.

2.         J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000.

3.          E. Gruszczyk - Kolczyńska, pod. red., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w                    pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009

4.         E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych,                        Warszawa 2000;

5.         E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000;

6.         E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? : metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw.             Warszawa 1996.

7.         E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1992 nr 1.

8.         E. Gruszczyk - Kolczyńska, Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki?  „Wychowanie w Przedszkolu ” 1988 nr 6, 7, 8, 9.

9.         E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1993 nr 10, 1994 nr 1.

10.      E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1993 nr 5,6,7.

11.      M. Kielar – Turska, Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa 1992

12.      H. Zalewska, Zajęcia matematyczne w oddziałach przedszkolnych i w pierwszym roku nauczania szkolnego : materiały pomocnicze dla nauczycieli. Wrocław 1983.

Further reading

1.         Artykuły dotyczące podejmowanej podczas zajęć problematyki w czasopismach:  

         „Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:39)