SylabUZ
Course name | Methodology of mathematics education in kindergarten |
Course ID | 05.2-WP-EPiW-MEMP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pre-school and early-school education |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Head faculty | Faculty of Social Sciences |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 5 (including as e-learning) |
0,33 (including as e-learning) |
Credit |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki; kształtowanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji; rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci; kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.
Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologiczna wiedza o dziecku w wieku przedszkolnym oraz o procesach uczenia się, wiedza o metodach stosowanych w edukacji małego dziecka oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia i znaczeniu środków dydaktycznych.
Wykłady:
Ćwiczenia:
Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.
Ćwiczenia: praca z książką, praca z dokumentem źródłowym; problemowe - dyskusja, burza mózgów, praktycznego działania - projektowanie zadań i wykonanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład – warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach.
Ćwiczenia – pozytywnie oceniony zestaw zadań (dla wybranej kategorii wiekowej dzieci) dotyczących przeliczania, klasyfikowania, szeregowania, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni wraz z zastosowanymi środkami dydaktycznymi.
1. M. Fiedler, Matematyka już w przedszkolu. Warszawa 1991.
2. J. Filip, T. Rams, Dziecko w świecie matematyki. Kraków 2000.
3. E. Gruszczyk - Kolczyńska, pod. red., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009
4. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, Warszawa 2000;
5. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000;
6. E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska, Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? : metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Warszawa 1996.
7. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1992 nr 1.
8. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki? „Wychowanie w Przedszkolu ” 1988 nr 6, 7, 8, 9.
9. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1993 nr 10, 1994 nr 1.
10. E. Gruszczyk - Kolczyńska, Edukacja matematyczna sześciolatków, „Wychowanie w Przedszkolu ” 1993 nr 5,6,7.
11. M. Kielar – Turska, Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa 1992
12. H. Zalewska, Zajęcia matematyczne w oddziałach przedszkolnych i w pierwszym roku nauczania szkolnego : materiały pomocnicze dla nauczycieli. Wrocław 1983.
1. Artykuły dotyczące podejmowanej podczas zajęć problematyki w czasopismach:
„Wychowanie w Przedszkolu”, „Bliżej Przedszkola.
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:39)