SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of nature and social education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of nature and social education in kindergarten
Course ID 05.2-WP-EPiW-MESPP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.

Prerequisites

Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady

Dziecko w środowisku społecznym i przyrodniczym. Szanse i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Dziecko w relacjach z rówieśnikami. Dziecko w relacjach z dorosłymi – rodzice, nauczyciele. Współpraca nauczyciela z rodzicami. Komunikacja w diadzie dorosły dziecko, nauczyciel-rodzic. Dialog w edukacji. Konflikty w relacjach rówieśniczych.

Ćwiczenia

Umowa społeczna jako metoda demokratyzowania stosunków społecznych w przedszkolu. Procedura zawierania umowy w przedszkolu. Aktywność badawcza dzieci w wieku przedszkolnym. Eksperymenty jako źródło wiedzy o otaczającym świecie. Ścieżki przyrodnicze w edukacji przedszkolnej. Przedszkolna edukacja ekologiczna. Podstawy, założenia, cele edukacji ekologicznej. Pierwsze sposoby walki z zagrożeniami i podejmowane działania profilaktyczne w  edukacji ekologicznej. Projektowanie ścieżek edukacyjnych. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym na bazie ścieżek przyrodniczych. Projektowanie spotkań i warsztatów dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwersatoryjny i konwencjonalny

Ćwiczenia  – ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, metoda projektu, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ustne zaprezentowanie książki o tematyce przyrodniczej dla dzieci przedszkolnych

Ćwiczenia 

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie, prezentacja i pozytywna ocena projektu edukacyjnego dotyczącego wybranego problemu z zakresu treści społeczno-przyrodniczych realizowanych w przedszkolu, wykonanie zadań indywidualnych i grupowych wynikających w problematyki zajęć. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Średnia ocen z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

  1. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.
  2. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie: etiologia zjawiska, Warszawa 2008.
  3. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001.
  4. Olczak A., Umowa społeczna z dzieckiem jako droga ku demokracji w wychowaniu, Zielona Góra 2010.
  5. Waloszek D., Nauczyciel i dziecko: organizacja warunków edukacji przedszkolnej, Zielona Góra 1998.

Further reading

  1. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.
  2. Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Poznań 1995.
  3. Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Warszawa 1998.
  4. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.
  5. Ścieżki edukacyjne, red. A. Jońska-Choinka, M. Kamiński, Zeszyt przedmiotowo-metodyczny „Grono”, Zielona Góra 2002, 3(6).

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:40)