SylabUZ

Generate PDF for this page

Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych - course description

General information
Course name Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych
Course ID 05.2-WP-EPiW-InSD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Zapoznanie z wiedzą na temat specyfiki funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością i możliwości ich edukacji, w tym edukacji integracyjnej i włączającej. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności diagnozy relacji między dziećmi o zróżnicowanych możliwościach rozwojowych, poszukiwania, projektowania i realizacji oddziaływań o charakterze wychowawczym i integracyjnym w grupie wychowanków. Rozwijanie wrażliwości, otwartości i prospołecznej postawy w kontakcie z dzieckiem z niepełnosprawnością. 

Prerequisites

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach realizacji kursów z pedagogiki, psychologii, socjologii, pedagogiki specjalnej, diagnozy pedagogicznej, metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej.

Scope

1.       Dziecko z niepełnosprawnością jako przedmiot zainteresowań teorii i praktyki pedagogicznej;

2.       Wspólne i swoiste potrzeby (specyfika funkcjonowania) oraz możliwości bio-psycho-społeczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa                               organizowania działań wychowawczo – dydaktycznych oraz integracyjnych;

3.       Segregacja – Integracja – Normalizacja. Przemiany w podejściu do dziecka z niepełnosprawnością w środowisku przedszkola i klasy szkolnej, jego wychowania i                   edukacji; Formy edukacji dzieci z niepełnosprawnością (nauczanie indywidualne, nauczanie specjalne segregacyjne, nauczanie włączające, nauczanie integracyjne);

4.       Integracja dzieci z niepełnosprawnością – rozwiązania innych państw;

5.       Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych w unormowaniach prawnych, postawach społecznych, teorii i badaniach oraz praktyce pedagogicznej. Możliwości i                   ograniczenia (fizyczne, finansowe, psychologiczne, psychiczne) integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych;

6.       Diagnoza jakości edukacji integracyjnej. Sposoby diagnozy wzajemnych relacji dzieci pełnosprawnych i dzieci z niepełnosprawnością, ustalenia pozycji społecznej                 dziecka niepełnosprawnego w grupie;

7.       Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością. Wskazania do pracy wychowawczej dla nauczycieli (porady i rozwiązania                       metodyczne);

8.       Współpraca nauczyciel – rodzic na rzecz społecznej integracji dzieci pełno- i niepełnosprawnych.

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, pokaz, praca z książką, praca w grupach, metoda problemowa, metoda sytuacyjna, metoda ekspresyjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny opracowania i zaprezentowanie metody pracy z dziećmi sprzyjającej integracji grupy / formy rozwiązań integracji w innych krajach / diagnozy relacji emocjonalnych między wychowankami w grupie.

Recommended reading

1)      Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków 1999Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury                 podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.

2)      Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, Założenia i rzeczywistość, Poznań 2001

3)      Bąbka J. Zachowania kooperacyjne w sytuacjach zadaniowych u młodzieży w okresie wczesnej adolescencji. Analiza porównawcza młodzieży pełnosprawnej i z różnymi            ograniczeniami sprawności, Zielona góra 2012

4)      Lipińska – Lokś J., Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością, Zielona Góra 2011.

Further reading

1)       Al.- Khamisy D., Edukacja przedszkolna a integracja społeczna, Warszawa 2006

2)       Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015

3)       Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością),          Poznań 2010

4)       Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005

5)       Maciarz A., Integracja społeczna dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1987

6)       Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni  w szkole powszechnej, Warszawa 1992

7)       Obuchowska I.(red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa 1995

8)       Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:37)