SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Semiotyka i ikonografia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Semiotyka i ikonografia
Kod przedmiotu WA--SemIkon-W-POD16_pNadGenRAN0U
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Ilustracja i komiks z elementami concept art
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Pastuszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 4
(w tym jako e-learning)
0,27
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie z teorią znaku oraz funkcjonowaniem kultury jako systemu semiotycznego. Wykształcenie umiejętności analizy zjawisk kultury popularnej, zwłaszcza w jej warstwie ikonicznej, a także interpretacji zdarzeń kulturowych. Wprowadzenie do problematyki kultury rozumianej jako system znaków, obrazów i symboli. Zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami z zakresu ikonografii sztuki europejskiej.

Wymagania wstępne

Ukończone studia licencjackie. Podstawowa wiedza z zakresu historii kultury i cywilizacji.

Zakres tematyczny

Znak i jego rodzaje. Znak językowy i znak ikoniczny. Typologia znaków oraz zasady klasyfikacji. Reprezentowanie a prezentowanie.

Znaki w sztuce. Podstawowe pojęcia semiotyki sztuki. Obraz jako komunikat. Semiotyka filmu. Fotografia jako przekaz semiotyczny.

Kultura jako system znaków (jako tekst). Badanie kultury w aspekcie znakowym.

Semiotyka kultury popularnej. Mit jako system semiologiczny (Roland Barthes).

Człowiek jako istota symboliczna (Ernst Cassirer). Rozumienie symbolu w etnologii. Znaczenie oraz funkcje symbolu w kulturze.

Symbol w sztuce – znaczenie, rodzaje i treści symboli, alegorie.

Ikonografia – pojęcie i zakres badań. Sposoby czytania dzieł sztuki. 

Metody kształcenia

Udział w wykładach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przygotowanie do zajęć i aktywność. Znajomość oraz rozumienie podstawowych treści z literatury obowiązkowej i uzupełniającej. Zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej w zakresie poruszanej problematyki, nabycie umiejętności sprawnego i efektywnego korzystania z zasobów źródłowych, jak też sporządzenie indywidualnej pracy pisemnej w formie eseju (wymogi techniczne tekstu: znormalizowany dokument Microsoft Word o objętości 8-10 stron).

Literatura podstawowa

  1. J. Pelc, Wstęp do semiotyki, Warszawa 1982.

  2. U. M. Żegleń, Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń 2000.

  3. Semiotyka kultury, red. E. Janus, M. R. Mayenowa, Warszawa 1977.

  4. E. Cassirer, Esej o człowieku, Warszawa 1998.

  5. U. Eco, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972.

  6. J. Łotman, Problem znaczenia w tekście artystycznym, w: Teorie literatury XX wieku, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006.

  7. M. Bense, Świat przez pryzmat znaku, Warszawa 1980.

  8. J. Simon, Filozofia znaku, Warszawa 2004.

  9. C. Ripa, Ikonologia, Kraków 2013

Literatura uzupełniająca


 

  1. J. Łotman, Kultura i eksplozja, Warszawa 1999.

  2. B. Uspienski, Historia i semiotyka, Gdańsk 1988.

  3. M. Eliade, Obrazy i symbole, Warszawa 1988.

  4. R. Barthes, Mit i znak. Eseje, Warszawa 1970.

  5. C. G. Jung C., Archetypy i symbole, Warszawa 1981.

  6. W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1999.

  7. P. de Rynck, Jak czytać malarstwo, Kraków 2005.

  8. S. Czekalski, Intertekstualność i malarstwo. Problem badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006.

  9. E. Panofsky, Ikonografia i ikonologia, w: Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971, s. 11-32.

  10. J. Białostocki, Symbole i obrazy, w: Tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982, s. 12-42.

  11. E. Gombrich, Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.

  12. E. Gombrich, Dążenia i ograniczenia ikonologii, w: Pisma o sztuce i kulturze, oprac. R. Woodfield, Kraków, s. 457-484.

  13. R. Barthes, Retoryka obrazu, w: Ut pictura poesis, Gdańsk 2006, s. 139-158.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-05-2019 20:05)