SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z geriatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z geriatrii
Kod przedmiotu 12.9-WL-LOiK-WZG
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Logopedia ogólna i kliniczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2018/2019
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z aktualną wiedzą w zakresie procesów starzenia się ustroju oraz ostrych i przewlekłych chorób wieku starczego. Przygotowanie do pracy z osobą starszą.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym. Cechy fizjologiczne i psychologiczne człowieka w wieku podeszłym. Problemy zdrowotne i psychospołeczne osób w starszym wieku. Zaburzenia endokrynologiczne. Etiopatogeneza, przebieg, leczenie i profilaktyka chorób wieku starszego – zespołów otępiennych, zespołu Parkinsona, depresji. Psychozy starcze. Profilaktyka starzenia i rehabilitacja geriatryczna. Mowa osób starszych.

Metody kształcenia

Wykład – wykład tradycyjny, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – ocena z egzaminu.

Literatura podstawowa

Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.

Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.

Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.

Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.

Literatura uzupełniająca

Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.

Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.

Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 18:12)