Poszerzenie wiedzy studenta w zakresie kognitywnego przetwarzania informacji.
Poszerzenie umiejętności analitycznego myślenia, za sprawa próby odtworzenia aktu kognitywnej kreacji działa kultury.
Analiza i interpretacja funkcjonowania oraz emanacji postaci nadprzyrodzonych w literaturze i kulturze popularnej (literatura, film, malarstwo, gry komputerowe).
Samodoskonalenia umiejętności kognitywnych studenta.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Podstawy kognitywnego przetwarzania informacji.
Wieloaspektowość świadomości (świadomość maszyn, zwierząt, monstrów i potworów).
Wieloaspektowość kultury (kultura ludzka, kultura zwierzęca).
Emanacje kulturowe (powtarzanie i mutacją wzorców kulturowych na wybranych przykładach).
Opowieści grozy na przestrzeni wieków.
Groza w sztukach plastycznych.
Wampiryzm. Od mitu do popkultury.
Strach przed maszynami: od Frankensteina do Terminatora.
Dualizm ludzkie natury: Doktor Jekyll i pan Hyde oraz jego współczesne emanacje (Hulk); Portret Doriana Graya oraz jego współczesne emanacje (Dorian Gray, Liga niezwykłych dżentelmenów).
Słowiańska groza: od demonologii ludowej po Legendy Polskie Allegro.
Współczesne wizerunki hybryd greckich.
Wzorce oraz mutacje potworów w grach komputerowych (Doom, Quake, Resident Evil).
Kognitywizm subsymboliczny. Nauki ścisłe w badaniach kulturowych.
Metody kształcenia
Wykład informacyjny, analityczny, syntetyczny, konwersatoryjny, problemowy, praca z tekstem źródłowym lub innym dziełem kultury.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach, pozytywne zaliczenie prezentacji/pracy pisemnej.
Literatura podstawowa
Literatura podmiotowa:
Bürger G. A., Lenora, [w:] Niemiecka ballada romantyczna, Wrocław 1963.
Goethe J.W., Narzeczona z Koryntu, [w:] Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2002.
Le Fanu J. S., Carmilla, przeł.M. Kozłowski, Kraków 1974.
Meyer S., Zmierzch, przeł. J. Urban, Wrocław 2007.
Mickiewicz A., Ucieczka, [w:] Mickiewicz A., Dzieła, t. I, Warszawa 1955.
Pilipiuk A., Wampir z M-3, Lublin 2011.
Pokój na wieży.Opowieści wampiryczne, Warszawa 1991.
Polidori J. W., Wampir, [w:] Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2002.
Rice A., Wywiad z wampirem, przeł. T. Olszewski, Poznań 1992.
Shelley M., Frankenstein, przeł. H. Goldmann, Poznań 1989.
Stevenson R. L., Doktor Jekyll i pan Hyde, przeł. T. J. Dehnel, Warszawa 1985.
Stoker B., Dracula, przeł. A. Myśliwy, Kraków 2013.
Tolkien J. R. R., Hobbit, czyli tam i z powrotem. przeł. M. Skibniewska, Warszawa 2011.
Tolkien J. R. R., Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia przeł. M. Skibniewska, Warszawa 2011.
Walpole H., Zamczysko w Otranto, przeł. M. Przymanowska, Kraków 1976.
Wilde O., Portret Doriana Graya, przeł. M. Feldmanowa, Czerwonak 2015.
Asimov I., Ja, robot, przeł. Z. A. Królicki, Poznań 2013.
Asimov I., Roboty i Imperium, przeł. P. Braiter-Ziemkiewicz, Poznań 2014.
Čapek K., R. U. R., Praha 2016.
Literatura przedmiotowa:
Baranowski B., W kręgu upiorów i wilkołaków, Łódź 1981.
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jańkowski, Kraków 2013.
Czamańska I., Dracula. Wampir, tyran czy bohater?, Poznań 2013.
Gemra A., Od gotycyzmudo horroru. Wilkołak, wampir i monstrum frankensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
Gieysztor A., Mitologia Słowian, Warszawa 1982.
Has-Tokarz A., Motyw wampira w literaturze i filmie grozy [w:] Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002.
Innes B., Granice śmierci, przeł. M. Bernacki, E. Krzak-Ćwiertnia, Warszawa 1999.
Janion XE "Janion, Maria" M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2002.
Kufel XE "Kufel, Sławomir" S., Wprowadzenie do literaturoznawstwa kognitywnego, Zielona Góra 2011.
Lecouteux C., Tajemnicza historia wampirów, przeł. B. Spieralska, Warszawa 2007.
Lurker M., Leksykon bóstw i demonów, przeł. J. Prokopnik, R. Stiller, Warszawa 1999.
Petoia E., Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, przeł. A. Pers, Kraków 2012.
Turney J., Ślady Frankensteina, przeł. M. Wiśniewska, Warszawa 2001.
Saja K., Wampir w świecie entropii. Kognitywizm subsymboliczny w literaturoznawstwie, Krakow 2017.
De la Metrrie J. O., Człowiek - maszyna, przeł. S. Rudniański, Warszawa 1984.
Kochanowska E., Romantyczna literatura wobec nauki. Henryk Ofterdingen Novalisa i Genezis z ducha Slowackiego, Wrocław 2002.
Filmy:
Blade - Wieczny łowca [Film], reż. Stephen Norrington, 1998.
Dorian Gray [Film], reż. Oliver Parker, 2009.
Dracula [Film], reż. Francis Ford Coppola,1992.
Gniew tytanów [Film], reż. Jonathan Liebesman, 2012.
Hotel Transylwania [Film], reż. Genndy Tartakovsky, 2012.
Hulk [Film], reż: Ang Lee, 2003.
Legendy Polskie Allegro [Film], 2016.
Liga niezwykłych dżentelmenów [Film], reż. Stephen Norrington 2003.
Nosferatu wampir [Film], reż. Werner Herzog, 1979.
Terminator [Film] reż. James Cameron, 1984.
Underworld [Film], reż. Len Wiseman, 2003.
Wilkołak [Film], reż. Joe Johnston, 2010.
Gwiezdne Wojny: Część V, Imperium kontratakuje [Film], reż. IrvinKershner, 1980.
Łowca androidów [Film], reż. Ridley Scott, 1982.
Ja, Robot [Film], reż. Alex Proyas, 2004.
RoboCop [Film], reż. Paul Verhoeven, 1987.
A.I. Sztuczna inteligencja [Film], reż. Steven Spielberg, 2001.
Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów).
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 03-07-2019 16:49)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.