SylabUZ

Generate PDF for this page

Literatura dla dzieci i młodzieży w edukacji polonistycznej - course description

General information
Course name Literatura dla dzieci i młodzieży w edukacji polonistycznej
Course ID 09.2-WH-FiPlP-LidDZiM w EP-S19
Faculty Faculty of Humanities
Field of study popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2018/2019
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem jest wprowadzenie do literatury dla dzieci i młodzieży oraz przygotowanie do nauczania tejże literatury.

Prerequisites

brak

Scope

1) literatura dla dzieci i literatura dla młodzieży – definicje i zakres pojęć; 2) klasyka literatury dla dzieci i młodzieży a lekcje języka polskiego; 3) problemy czytelnicze uczniów współczesnej szkoły; 4) rozwój kontaktów dzieci i młodzieży z literaturą; 5) analiza i interpretacja wybranych tekstów literackich oraz osadzenie ich w kontekście pedagogicznym i historycznoliterackim; 6) literatura fantastyczna, a także najnowsza literatura dla dzieci i młodzieży i jej miejsce w edukacji polonistycznej

Teaching methods

wykład konwersacyjny, praca z tekstem, dyskusja, referat, kolokwium

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

przygotowanie do zajęć, aktywny w nich udział, przygotowanie referatu, zaliczenie kolokwium

Recommended reading

  1. Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, red. K. Biedrzycki, A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.
  2. Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1970-2005. Wybrane zagadnienia, Łódź 2014.
  3. Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne, red. nauk. M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska, Łódź 2013.
  4. Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003.
  5. Leszczyński G., Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Poznań 2015.
  6. Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.
  7. Smuszkiewicz A., Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015.
  8. Ungeheuer-Gołąb A., Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik, Warszawa 2011.
  9. Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.
  10. Zasacka Z., Czytelnictwo dzieci i młodzieży, Warszawa 2014.

Further reading

  1. Cieślikowski J., Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975.
  2. Cysewski K., O literaturze dla dzieci i młodzieży, Olsztyn 2001.
  3. Dzieciństwo i sacrum. Studia i szkice literackie, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1, Warszawa 1998; t. 2, Warszawa 2000.

Notes

Jest to przedmiot opcjonalny, wybierany z oferty przedmiotów do wyboru Instytutu Filologii Polskiej; przedmiot zostanie uruchomiony w zależności od potrzeb i zainteresowania w danym semestrze studiów I stopnia (na podstawie deklaracji studentów/elektronicznego wyboru przedmiotów). Tematyka zajęć realizowana jest w oparciu o wybrane teksty – spełniające kryteria gatunkowe baśni, należące do baśniowego kanonu, jak i utwory literackie wykorzystujące elementy konwencji baśniowej.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 08-07-2019 19:02)