SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza i projektowanie obiektowe w UML - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza i projektowanie obiektowe w UML
Kod przedmiotu 11.3-WK-IiEP-UML-P-S14_pNadGenYQ349
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Computer science and econometrics
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Silva Robak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

The aim of the course is to give a basic knowledge of modeling for object-oriented analysis and design of information systems with basics of a standard object-oriented notation UML; requirement defining and the basic of a software architecture development.

Wymagania wstępne

Basic knowledge of the information systems technology.

Zakres tematyczny

1. Information systems - models. Steps in the problem solving processes for system analysis. Managing complexity of software systems. 

2. Object-oriented analysis and design. Software life cycle according to the object-oriented method (Rational) Unified Process – stages and iterations.

3. Rational Unified Process – activity flows; artifacts –sets of requirements; project, implementation and inception models.

4. Object-oriented analysis – analysis of the events.

5. Unified modeling language UML – introduction: model, model elements, and basic diagrams.

6. Unified modeling language UML – uses cases and sequence diagrams.

7. Domain models and system operation contracts.

8. System design – three-layers architecture; design patterns: singleton and observer (MVC).

9. System design – UML interaction diagrams.

10. System design – UML class diagram.

11. Principles for user interface development.

12. UML 2.0 diagrams – a review.

Metody kształcenia

Traditional lecture based on the one example going throughout the whole lecture (deans office system); projects (UML modeling).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Final written review quiz graded with points, with comprehension questions at the end of the term - the scoring allows estimating if the student has reached the outlined aims; or an oral exam with theoretical and problem solving questions.
2. One project graded in the term.

Grade (Project: 50% and exam 50%).

Literatura podstawowa

1. G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson: UML User Guide. Addison-Wesley 1999.

2. E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley 1994.

3. Ian Sommerville: Software Engineering. Pearson Education 2021.

Literatura uzupełniająca

  1. R.V. Stumpf, L.C. Teague: Object-Oriented Systems Analysis and Design with UML, Prentice Hall, London, 2005.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 21-11-2020 06:10)