SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Fizjologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-PielP-FIZJ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Przekazanie wiedzy z zakresu fizjologii człowieka w sposób zintegrowany z zachowaniem proporcji między niezbędną informacją o mechanizmach molekularnych, włączając w to współzależności między genami a czynnikami środowiskowymi warunkującymi ich ekspresję, a działaniem mechanizmów regulacji i adaptacji ogólnoustrojowych. Zwrócenie uwagi na aspekty kliniczne fizjologii poszczególnych układów i narządów, traktując fizjologię jako wstęp do nauki medycyny. Zapoznanie studenta z różnymi technikami badawczymi od najprostszych, jak np. identyfikacja grup krwi, ilość zużywanego tlenu, częstość skurczów serca, aktywność elektryczna pracy serca (EKG) do bardziej złożonych, jak badanie spiroergometryczne (CPET) czy badań ultrasonograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich praktycznego zastosowania.
Wiedza z zakresu anatomii, biochemii i histologii.
Wykłady
I. Fizjologia komórki
Procesy komórkowe: transport do komórki, oddychanie komórkowe, odbiór i transmisja sygnałów, zjawiska ruchowe, fazy cyklu komórkowego
Śmierć komórek; apoptoza, autofagia, katastrofa mitotyczna, nekroza i starzenie
II. Fizjologia wydzielania wewnętrznego
Układ hormonalny; integracja z układem nerwowym i immunologicznym
Działanie hormonów i transdukcja sygnałów: hormony peptydowe, białkowe i pochodne aminokwasowe, hormony steroidowe, eikozanoidy, cytokiny i czynniki wzrostu, neurohormony
Hormony podwzgórza, hormony przedniego płata przysadki, hormony części pośredniej przysadki, hormony rdzenia nadnerczy, hormony gruczołu tarczowego, czynności wydzielnicze trzustki, hormony szyszynki, hormony łożyska
Hormonalna regulacja metabolizmu wapniowo-fosforanowego
Czynności dokrewne gonad
III. Fizjologia krwi
Właściwości fizyczne i chemiczne krwi, krwinki czerwone
Erytropoeza, metabolizm żelaza i hemoliza
Grupy krwi
Krwinki białe, procesy zapalne, alergia
Płytki krwi, hemostaza ogólna i miejscowa
IV. Fizjologia serca i układu krążenia
Fizjologia kardiomiocytów; potencjał spoczynkowy i potencjał czynnościowy
Elektrokardiografia - aktywność elektryczna pracy serca (EKG)
Skurcz mięśnia sercowego i cykl sercowy
Regulacja czynności serca
Układ naczyniowy, właściwości biofizyczne, podstawy hemodynamiki
Przepływ krwi w tętnicach, krążenie żylne
Krążenie wieńcowe i krążenie mózgowe
Regulacja czynności układu krążenia
V. Fizjologia układu oddechowego
Mechanika i regulacja oddychania
Krążenie płucne
Spirometria i wentylacja płuc
Oddychanie a wysiłek fizyczny
Oddychanie w warunkach hipoksji; adaptacja do dużych wysokości
VI. Czynność nerek i regulacja objętości płynów ustrojowych
Dopływ krwi do nerek i regulacja przepływu krwi w nerce; transport kanalikowy
Mechanizm wytwarzania moczu pierwotnego; zagęszczanie i rozcieńczanie moczu
Hormonalna i humoralna regulacja przepływu nerkowego
Rola nerek w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej
VII. Fizjologia układu pokarmowego
Motoryka przewodu pokarmowego
Neurohormonalne regulacja przyjmowania pokarmu
Czynności wydzielnicze gruczołów trawiennych
Trawienie i wchłanianie
Czynności wątroby: próby czynnościowe wątroby, pęcherzyk żółciowy i mechanizmy wydzielania żółci
VIII. Układ nerwowy
Fizjologia neuronu i przekaźnictwo synaptyczne
Układ autonomiczny i neuroprzekaźniki
Czynności czuciowe; dotyk, temperatura, równowaga, czucie głębokie
Czynności ruchowe, odruchy, sterowanie ruchami dowolnymi
Czynności emocjonalne
Narządy zmysłów
Ćwiczenia
Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, przykłady rozwiązywania problemów.
Ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja, metoda przypadków i sytuacyjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, zawiera 80 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Uzyskanie 60 pkt (60%) na 100 pkt. możliwych do zdobycia jest warunkiem zdania egzaminu. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym – ocena pozytywna powyżej 50% uzyskanych punktów. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej (objętość 500 słów) - diagnostyka procesów fizjologicznych
Konturek SJ. Fizjologia człowieka; Podręcznik dla studentów medycyny. Wyd. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2013.
Straburzyńska-Migaj E. Testy spiroergometryczne w praktyce klinicznej. Wyd. lekarskie PZWL Warszawa 2010.
Czasopisma i e-booki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 20-08-2022 22:39)