Zapoznanie studentów z interdyscyplinarną wiedzą o problemach ludzi w wieku starszym. Proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym, poznanie. przyczyn i mechanizmów starzenia się z uwzględnieniem czynników niemodyfikowalnych i Modyfikowalnych.
Umiejętność badania i posługiwania się skalami oceniającymi codzienne czynności i stan zdrowia pacjentów w podeszłym wieku (Kompleksowa Ocena Geriatryczna).
Pogłębienie wiedzy o odmienności chorowania i leczenia ludzi w podeszłym wieku. Przykłady najczęstszych schorzeń odmiennie przebiegających w wieku podeszłym i towarzyszące im problemy diagnostyczne.
Podkreślenie odrębności terapii schorzeń w wieku starszym. Geriatryczny zespół jatrogenny
Organizacja i standardy opieki geriatrycznej. Nabycie umiejętności odpowiedniego kwalifikowania lekarskiego do Zakładów Opiekuńczo-Leczniczych, Zakładów Pielęgnacyjno- Opiekuńczych, Domów Pomocy Społecznej.
Znaczenie „Wielkich Zespołów Geriatrycznych” i roli lekarza w opiece nad pacjentem geriatrycznym.
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotów IV roku studiów.
Zakres tematyczny
Proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym.
Badanie podmiotowe i przedmiotowe w geriatrii – odrębności wieku podeszłego. Całościowa Ocena Geriatryczna.
Równowaga i zaburzenia chodu. Wielkie problemy geriatryczne: upadki, odleżyny, nietrzymanie moczu i stolca.
Zaburzenia funkcji poznawczych w wieku podeszłym: otępienie, depresja, zespoły maniakalne.
Specyfika chorób wieku podeszłego. Wielochorobowość. Polipragmazja. Stan odżywienia.
Układ krążenia w wieku podeszłym, niewydolność serca, choroba nadciśnieniowa, zaburzenia rytmu serca.
Schorzenia układu oddechowego i pokarmowego w wieku podeszłym, zasady dietetyki.
Jakość życia osób w podeszłym wieku, możliwości jej poprawy, pielęgnacja i kompensacja.
Organizacja opieki nad ludźmi starymi w Polsce, przykłady rozwiązań problemów opieki geriatrycznej w krajach UE.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda poglądowa, dyskusja problemowa. Zajęcia kliniczne - badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta geriatrycznego, analiza przypadków.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Przygotowanie do zajęć dydaktycznych (zajęcia kliniczne) jest weryfikowane w formie ustnej lub pisemnej przez prowadzącego zajęcia. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji w ramach zajęć. Ocenie podlegają: kolokwia sprawdzające wiedzę po każdym bloku tematycznym (odpowiedź ustna lub pisemna– ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów). W przypadku nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Praktyczne efekty uczenia się są sprawdzane poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć
Zaliczenie końcowe w formie testowej.Ocena z testu zależy od % prawidłowych odpowiedzi w teście i przedstawia się następująco:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Literatura podstawowa
Pędich W., Żakowska-Wachelko B.: Pacjenci w starszym wieku. PZWL 1995.
Kocemba J., Grodzicki T.: Zarys Gerontologii Klinicznej. Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ, Kraków 2000.
Żakowska-Wachelko B. : Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL 2000.
Abrams W.B i wsp.: MSD podręcznik geriatrii. Urban&Partner, Wrocław 1999.
Chodorowski Z. : Wybrane problemy medycyny geriatrycznej. VM Group Gdańsk 2005.
Grodzicki T, Kocemba J. Skalska A. : Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. VM Group Gdańsk 2007.
Wieczorowska-Tobis K, Talarska D. : Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL 2008.
Panaszek B.: Astma w podeszłym wieku. Poznań, Termedia 2011.
Schafer C, Liekweg A, Eisert A (red. naukowa wydanie I polskie: Bień B., Wojszel Z.B., Pawlak D., Wieczorowska-Tobis K. Farmakoterapia w geriatrii. Wydawnictwo MedPharma, Wrocław 2017.
Vadamecum geriatrii Tom 1 i 2. Murdoch pod red. B. Gryglewskiej i T. Grodzickiego. Via Medica, Gdańsk 2016 (tom 1), 2017 (Tom 2).
Stany nagłe w geriatrii. Murdoch I (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka) Edra Urban & Partner, 2017.
Literatura uzupełniająca
1. Stany nagłe w geriatrii. Murdoch I (red. wyd. polskiego Tomasz Kostka) Edra Urban & Partner, 2017.
2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Sylabus opracowała: dr n. med. Urszula Kawalec-Hurny
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-01-2021 16:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.