SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSCh-EG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 5 | 0,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka oraz dobrą kondycje psychofizyczną.
Cele i zadania przedmiotu emisja głosu. Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z konwersatoriów.
1. Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004.
2. Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003.
3. Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
4. Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
5. Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
6. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
7. Oczkoś M., Abecadło mówienia: wstęp do nauki poprawnej wymowy, Warszawa 2000.
8. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.
9. Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
2. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.
3. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.
4. Uchyła-Zroski J., Glos mówiony i śpiewany: z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-03-2024 12:11)