SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań ilościowych w pedagogice specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MBI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.
Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych
Wykłady
Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice - technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego. Specyfika danych ilościowych oraz techniki ich analizy.
Ćwiczenia
Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybór metody i techniki badań - technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Przygotowanie narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań.
Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja), prezentacja problematyki przez studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego jakościowego narzędzia badawczego).
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z testu końcowego w ramach wykładów (50%).
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 07:59)