SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodologia badań ilościowych w pedagogice specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodologia badań ilościowych w pedagogice specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MBI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań,  konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych

Zakres tematyczny

Wykłady

Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice.  Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice. Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice -  technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia ilościowego. Specyfika danych ilościowych oraz techniki ich analizy.

Ćwiczenia

Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych. Wybór metody i techniki badań - technika ankiety, wywiadu standaryzowanego, technika obserwacji standaryzowanej, metoda socjometryczna, metoda eksperymentu pedagogicznego. Przygotowanie narzędzia badawczego. Planowanie, organizacja i realizacja badań. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład prowadzony metodą podającą z elementami dyskusji z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja), prezentacja problematyki przez studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania na końcowym teście z całości nauczanych treści. Ocena z testu wyznaczana jest następująco: powyżej 50% dostateczny, powyżej 60% dostateczny plus, powyżej 70% dobry, powyżej 80% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie ilościowego projektu badawczego (od postawienia celów i problemów badawczych aż do przygotowania wybranego jakościowego narzędzia badawczego).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa z przedmiotu metodologia badań społecznych ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z testu końcowego w ramach wykładów (50%).

Literatura podstawowa

  1. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Pilch T., Bauman T, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010. 
  4. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 2010. 
  5. Hajduk E.,  Hipoteza w badaniach społecznych, Zielona Góra 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  3. Żegnałek K. Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki 2010. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-11-2019 07:59)