SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-WIDPCNR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do zorganizowania wczesnej interwencji i wieloprofilowego usprawniania i stymulowania rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą i niepełnosprawnością ruchową.
Wiedza z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością ruchową i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Wykłady:
1). Pojęcie choroby przewlekłej, zaburzeń somatycznych i ruchowych. Konsekwencje i zagrożenia rozwoju dzieci chorych, niepełnosprawnych ruchowo i somatycznie.
2). Wczesna diagnoza i wczesna interwencja w procesie optymalizowania warunków rozwoju dziecka. 3). Współczesne tendencje w hospitalizacji i rehabilitacji osób przewlekle chorych. Podstawy kształcenia i terapii dzieci chorych i niepełnosprawnych ruchowo w polskim systemie szkolnictwa.
Ćwiczenia:
1). Specyficzne uwarunkowania w pracy z dzieckiem na podstawie wybranych zespołów chorobowych i niepełnosprawności ruchowej m.in. zaburzenia metaboliczne, mukowiscydoza, zaburzenia łaknienia, FAS, mózgowe porażenie dziecięce, wrodzony brak kończyn, epilepsja, przewlekła niewydolność nerek, choroby nowotworowe i inne
2). Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych ruchowo i chorych somatycznie. 3). Organizacja wsparcia i oddziaływań terapeutycznych na rzecz rozwoju i stymulacji w ramach wczesnej interwencji dla dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo.
Wykłady:
Wykład problemowy, konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Praca indywidualna, praca zespołowa, praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki i projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.
Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i projekt (25%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
B.Cytowska, B.Winczura (red): "Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka"; Oficyna Wydawnicza Impuls; Kraków 2008;
J. Cieszyńska, M.Korendo: "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia"; Wydawnictwo Edukacyjne; Kraków 2008;B.Kaja (red.) "Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja"; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1997;
A.Franczyk, K.Krajewska: "Program psychostymulacji rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju"; Oficyna Wydawnicza Impuls; Kraków 2002;
B. Cytowska, B. Winczura (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
A. Maciarz,: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Warszawa 2006.
W. Pilecka, P. Majewicz, A. Zawadzki : Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.
B.Kaja: "Zarys terapii dziecka"; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1998;
A.Franczyk, K.Krajewska: "Skarbiec nauczyciela terapeuty"; Oficyna Wydawnicza Impuls; Kraków 2005;
E. Góralczyk,: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996.
B. Cytowska, B. Winczura (red.): Dziecko zaburzeniami w rozwoju (2006). Kraków 2006.
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 27-01-2020 22:00)