SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pomoc dzieciom z trudnościami w uczeniu się |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-PDTU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z formami pomocy dzieciom z trudnościami w uczeniu się, z procedurą diagnostyczną i metodami pracy terapeutycznej z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przygotowanie do projektowania i realizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w placówce oświatowej.
Podstawy pedagogiki specjalnej, pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej.
1) Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się. 2) Formy i rodzaje ćwiczeń funkcji percepcyjno-motorycznych (wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, kinestetyczno-ruchowych). 3) Ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania i pisania. 4) Ćwiczenia wspomagające myślenie i umiejętności matematyczne. 5) Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 6) Opracowanie ramowych programów terapeutycznych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 7) Kierunki współpracy z rodzicami dzieci z trudnościami w uczeniu się – propozycje rozwiązań praktycznych. 8) Unormowania prawne pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze SPE, z trudnościami w uczeniu się.
Metoda projektu, metoda indywidualnych przypadków, praca w grupach, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach - dyskusji, kolokwium z treści realizowanych na zajęciach, przygotowanie projektu ramowych programów terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Ocenę łączną z przedmiotu będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Ocena z przedmiotu Oceną końcową z przedmiotu stanowi ocena z konwersatoriów.
1. Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich, Gdańsk 2014.
2. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2011.
3. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2003.
4. Gładyszewska-Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.
5. Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa: podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2013.
1. Glodkowska J., Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 2010.
2. Karaskowa V., Zabawy ruchowe, Gdańsk 2007.
3. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
4. Rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z aktualnymi zmianami.
5. Trudności w czytaniu i pisaniu, red. I. Pietras, Warszawa 2012.
Zmodyfikowane przez dr Jolanta Lipińska-Lokś (ostatnia modyfikacja: 22-12-2019 08:28)