SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Elementy metodologii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-EMET |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Brak
Co to jest nauka? Klasyfikacja nauk. Socjologia jako nauka.
Metodologia i typy uprawiania metodologii.
Teoria i paradygmaty. Paradygmaty w socjologii.
Język nauki. Pojęcia teoretyczne i obserwacyjne. Osobliwości nauk społecznych. Definiowanie.
Struktura procesu badawczego.
Problematyka badawcza i zasady jej tworzenia.
Hipotezy w naukach społecznych.
Zmienne w badaniach społecznych.
Wskaźniki w badaniach społecznych.
Przegląd podejść i metod badań społecznych.
Rodzaje prób badawczych.
Wyjaśnianie i przewidywanie.
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
Źródła wiedzy w naukach społecznych.
Pojęcia, definicje.
Etapy procesu badawczego.
Cel badań, problemy badawcze.
Hipotezy, zmienne, wskaźniki.
Typologie, skale.
Metody doboru respondentów.
Pomiar. Opracowanie danych.
wykład konwencjonalny, prezentacja, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów
Forma zaliczenia wykładu |
UWAGI |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Egzamin pisemny. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład ) |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.
|
Zaliczenie ćwiczeń
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem. |
Zadania realizowane podczas ćwiczeń |
W formie pisemnej, realizowane indywidualnie lub grupowo w trakcie ćwiczeń. Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z kolokwium (50%) i zadań realizowanych podczas ćwiczeń (50%). |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
UWAGI |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny. |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0). |
Zasady uzyskania oceny końcowej. |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu. |
LITERATURA PODSTAWOWA
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004.
Dunbar R., Kłopoty z nauką, Oficyna Wydawnicza , Volumen, Warszawa 1996.
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra 1998.
Hempel C.G., Stawianie i sprawdzanie hipotez w naukach empirycznych, [w] Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, (red.), A. Sułek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.
Juszczyk S. Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005.
Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Wydawnictwo Alatheia, Warszawa 2001.
Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
Nachmias C. i D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Wydawca Branta, Bydgoszcz 2007.
Sztompka P. (red.) Metodologiczne podstawy socjologii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Turner J.H., Struktura rewolucji socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Wimmer, Roger D., Joseph R. Dominick Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1996.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Dunbar R., Kłopoty z nauką, Oficyna Wydawnicza , Volumen, Warszawa 1996.
Hempel C.G., Stawianie i sprawdzanie hipotez w naukach empirycznych, [w] Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, (red.), A. Sułek, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013.
Juszczyk S. Badania ilościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2005.
Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Wydawnictwo Alatheia, Warszawa 2001.
Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.
Podgórski R.A., Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Wydawca Branta, Bydgoszcz 2007.
So oma L., Metody i techniki bada socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmisko-Mazurskiego2005.
Szreder M., Metody i techniki sondażowych bada opinii, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2010
Sztompka P. (red.) Metodologiczne podstawy socjologii, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Turner J.H., Struktura rewolucji socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Wimmer, Roger D., Joseph R. Dominick Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.
Ziembiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1996.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 14:56)