SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-DPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat problemów społecznych (w nawiązaniu do istniejących teorii socjologicznych) oraz ich diagnozowania w środowiskach lokalnych. Intencją prowadzącego jest również przygotowanie studentów do samodzielnej analizy oraz diagnozowania problemów społecznych – z wykorzystaniem zagadnień z zakresu omawianej problematyki.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Problemy społeczne jako przedmiot zainteresowania socjologii.

Obiektywistyczne i subiektywistyczne ujęcia problemów społecznych – koncepcje H. Blumera, R.K. Mertona, R.W. Marisa.

Problemy społeczne w perspektywie lokalnej (adaptacja podejścia P.B. Hortona i G.R. Lesliego).

Ubóstwo jako główny problem społeczny. Procesy marginalizacji społecznej i wykluczania a problemy społeczne.

Teoretyczne i strukturalne konteksty diagnozowania problemów społecznych.

Kierunki i sposoby przeciwdziałania problemom społecznym – perspektywa lokalna.

Krajowe i lokalne programy (strategie) integracji społecznej i rozwiązywania problemów społecznych.

Diagnoza i analiza wybranych problemów społecznych w perspektywie lokalnej – projekty (grupowe) studentów.

 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca w grupie

Przygotowanie oraz prezentacja grupowego projektu diagnozy i socjologicznej analizy wybranego problemu społecznego w wybranym środowisku lokalnym.

Ocenie podlegać będzie zgodność projektu z tematem, poprawna struktura pracy, rzetelność wykonania, odpowiedni dobór metod i technik badawczych do diagnozy i analizy wybranego problemu, sposób analizy danych zastanych, wykorzystana literatura, poprawny sposób prezentacji projektu.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie do zajęć, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów, podawania przykładów.

Ocena z ćwiczeń

Stanowić będzie średnią ważoną z oceny z projektu (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

Blumer H. (1993), Social Problems as Collective Behavior [in:] R. L. Jr. Curtis, B. E. Aguiree (ed.), Collective Behavior and Social Movements.

Cichocki R. (red.), Podmiotowość społeczności lokalnych, Poznań 1996.

Frysztacki K. (2000), Problemy społeczne [w:] Encyklopedia Socjologii, T. 3, Warszawa.

Hałas E. (1987), Problemy nierówności społecznych w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu, Roczniki Nauk Społecznych, T. XV, z. 1, Lublin.

Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka obadaniu społeczności. Poradnik dla działaczy społecznych, http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf

Kaźmierczak-Kałużna I., Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, Kultura i Społeczeństwo , nr 1, 2012.

Machaj I. (1994), Społeczności wobec problemów lokalnych [w:] Stare i nowe struktury społeczne w Polsce, t. 2. Wieś, Lublin.

Merton R. K. (1966), Social Problems and Sociological Theory [w:] R. K. Merton, R. A. Nisbet, Contemporary Social Problems, second edition, New York-Chicago-San Francisco-Atlanta.

Miś L. (1997), Teoria socjologiczna a praktyka rozwiązywania problemów społecznych [w:] M. Malikowski (red.), Problemy społeczne w okresie zmian systemowych w Polsce, Rzeszów.

Sztumski J. (1977), Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, Studia Socjologiczne, nr 3.

Schimanek T., Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2015.

 

 

Literatura uzupełniająca

Jarosz M. (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa 2008.

Kaźmierczak-Kałużna I., Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Zielona Góra 2012.

Klebaniuk J., (red.), Fenomen nierówności społecznych. Nierówności społeczne w refleksji humanistycznej, Warszawa 2007.

Królikowska J., Socjologia dobroczynności: zarys problematyki biedy i pomocy na tle doświadczeń angielskich, Warszawa 2004.

Kubin J., Planowanie strategiczne, W: Encyklopedia Socjologii, t. 3, Warszawa 2000.

Lipke H., Hryniewiecka A, Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2008, rozdz. 2 Podstawy prawne tworzenia strategii rozwiązywania problemów społecznych.

Peretiatkowicz M., Todys P., Raport z monitoringu gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2008.

Tarkowska E. (red.), Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Warszawa 2000.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 17:08)