SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka matematyki 3 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka matematyki 3
Kod przedmiotu 05.3-WK-MATD-DM3-S19
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Nauczycielska
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki matematyki związanej z nauczaniem w szkole ponadpodstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia).

Zakres tematyczny

1.       Ramowe plany nauczania w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W1., D.1.U3.)

2.       Program nauczania matematyki i rozkład materiału – tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena i dobór. (D.1.W3., D.1.U2.)

3.       Podstawa programowa, cele kształcenia i treści nauczania matematyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W1., D.1.U1.)

4.       Metody, formy pracy i systemy oceniania w szkole ponadpodstawowej. Wewnątrzszkolne i przedmiotowe (z matematyki) systemy oceniania w szkołach ponadpodstawowych. (C.W6.)

5.       Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Egzamin maturalny. (D.1.W10., D.1.W11. )

6.       Kształtowanie kompetencji kluczowych. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów szkół ponadpodstawowych. (D.1.W2., D.1.U1.)

7.       Trudności w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. (D.1.W6., D.1.W13., )

8.       Kształtowanie umiejętności praktycznych i społecznych uczniów, w tym umiejętności współpracy w grupie, rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy. (D.1.W12., D.1.U5.)

9.       Rola i autorytet nauczyciela w szkole ponadpodstawowej. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje między uczniami oraz ucznia i nauczyciela w toku lekcji. (D.1.W4., D.1.U4.)

10.    Kształtowanie motywacji do uczenia się matematyki w szkole ponadpodstawowej. (D.1.W4., D.1.W15.)

Metody kształcenia

Pogadanka, praca z książką, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składają się punkty otrzymane z: pisemnych referatów (9 pkt), przygotowanych materiałów do zajęć (18 pkt), obecności i aktywności na zajęciach (3 pkt). Pod uwagę brana jest również terminowość wykonywania poszczególnych zadań.

W semestrze można uzyskać maksymalnie 30 punktów, przy czym od 15 pkt - ocena dst, od 18 pkt - ocena dst plus, od 21 pkt - ocena db, od 24 pkt - ocena db plus, od 27 pkt - ocena bdb.

Literatura podstawowa

1.          Z. Krygowska, Zarys dydaktyki matematyki.

2.          S. Turnau, Wykłady o nauczaniu matematyki.

3.          H. Siwek, Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania w matematyce szkolnej.

4.          Podstawa programowa kształcenia w szkole ponadpodstawowej.

5.          Informator o egzaminie maturalnym opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną.

6.          Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Literatura uzupełniająca

1.          M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi.

2.          Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

3.          Podręczniki z matematyki do szkoły ponadpodstawowej.

4.          Egzaminy maturalne.

5.          Artykuły z czasopism dydaktycznych oraz Internetu.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 09-03-2020 07:40)