SylabUZ
Course name | Special education |
Course ID | 05.6-WP-ETA-DS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Lecture | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Exam |
Zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej. Uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach związanych z uczeniem się. Omówienie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość podstaw dydaktyki ogólnej.
Wykłady
1) Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej. Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 2) Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne). 3) Specjalne potrzeby edukacyjne. Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4) Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. 5) Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ćwiczenia
1) Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej. 2) Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji. 4) Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością. 5) Aranżacja przestrzeni edukacyjnej.
Wykład konwersatoryjny, pokaz, praca z tekstem, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: egzamin ustny lub pisemny.
Ćwiczenia: konspekt, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 07-02-2020 17:23)