SylabUZ

Generate PDF for this page

Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczna w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-ETA-SZISA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Małgorzata Grygiel
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie deficytów w obszarze przetwarzania sensorycznego u osób z autystycznego spektrum zaburzeń. Uświadomienie studentom w jaki sposób nieprawidłowy odbiór i
przetwarzanie bodźców sensorycznych wpływa na funkcjonowanie osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Dokonanie charakterystyki metod i technik stymulacji
polisensorycznej oraz ukazanie możliwości ich zastosowania w różnych środowiskach funkcjonowania osób z autystycznego spektrum zaburzeń.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu.

Scope

ĆWICZENIA:
1) Analiza trudności w obszarze odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych u osób z autystycznego spektrum zaburzeń. 2) Nadwrażliwość i niedowrażliwość sensoryczna
oraz ich wpływ na zachowanie i funkcjonowanie człowieka. 3) Zaburzenia sensoryczne a budowanie tożsamości. 4) Wpływ zaburzeń sensorycznych na występowanie zachowań
trudnych. 5) Diagnoza procesów integracji sensorycznej. 6) Wykorzystanie metody integracji sensorycznej w procesie terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń.

Teaching methods

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna (na podstawie diagnozy procesów integracji sensorycznej opracowanie ćwiczeń stymulacyjnych oraz dostosowanie środowiska do potrzeb
i ograniczeń osoby ze spektrum autyzmu wynikających z zaburzeń sensorycznych).

Recommended reading

1. Ayres A J., Okuniewski J., Dziecko a integracja sensoryczna, Warszawa 2015.
2. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza
i postępowanie, Gdańsk 2012.
3. Przyrowski Z., Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii, Warszawa 2012.
4. Sher B., Gry i zabawy we wczesnej interwencji. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2013.
5. Sacs O., Mężczyzna który pomylił swoją żonę z kapeluszem, Warszawa 2008.

Further reading

1. Koomar J., Kranowitz C S., Integracja sensoryczna – odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, Gdańsk 2014.
2. Miller L. J., Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Gdańsk 2014.
3. Wagh K., Borkowska M., Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Kranowitz C S., Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw, Gdańsk 2012.
5. Przyrowski Z., Kwestionariusz rozwoju sensomotorycznego, Warszawa 2013.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 10-02-2020 12:46)