SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu przejawiającymi zachowania trudne
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-PZTA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Marzena Ganczar
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zrozumienie istoty zaburzeń zachowania i roli socjoterapii w pracy nad nimi. Nabycie umiejętności definiowania trudnych zachowań, analizowanie ich przyczyn oraz tworzenia strategi reaktywnych i proaktywnych w radzeniu sobie z trudnymi zachowaniami u osób z ASD.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza na temat spektrum zaburzeń autystycznych i terapii behawioralnej.

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

1) Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym. Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje). 2) Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania. 3) Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych ( np. Z. Aspergera, ADHD).  4) Planowanie procesu sojcjoterapeutycznego.

ĆWICZENIA:

1) Trudne zachowania i ich przyczyny 2) Współpraca z rodzicem i zespołem w pracy nad trudnymi zachowaniami 3) Budowanie strategii radzenia sobie z trudnymi zachowaniami

 

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: kolokwium

Zaliczenie z ćwiczeń: praca pisemna (opracowanie działań reaktywnych i proaktywnych w pracy z osobą ze spektrum autyzmu - studium przypadku)

 

Literatura podstawowa

  1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
  4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa 2000.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016

Literatura uzupełniająca

  1. Ayllon T., Jak stosować gospodarkę żetonową i system punktowy, Gdańsk 2000.
  2. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować wzmocnienia, Gdańsk 2000.
  3. Esveldt-Dawson K., Jak utrwalać wyuczone zachowanie, Gdańsk 2000.
  4. Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.
  5. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować systematyczną uwagę i aprobatę”, Gdańsk 2000,

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 10-02-2020 15:37)