SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostępnym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostępnym
Kod przedmiotu 05.6-WP-ETA-MEUSO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna - edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Stein-Szała
  • mgr Małgorzata Grygiel
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z autystycznego spektrum zaburzeń w szkole ogólnodostępnej. Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i  terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.

Wymagania wstępne

Znajomość  zasad dydaktyki specjalnej

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA:

1) Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w środowisku szkolnym.  2) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonalna jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych w szkole. 3) Dostosowanie treści edukacyjnych zawartych w podstawie programowej do indywidualnych możliwości i ograniczeń uczniów z ASD 4) Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem z ASD 5) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin 6) Integracja / inkluzja uczniów z ASD 7) Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole 8) Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Prace pisemne: opracowanie konspektu zajęć dla uczniów normatywnych w klasie w której jest dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
  4.  Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Jasielska G., Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  4. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  5. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-02-2020 18:59)