Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych danych z zakresu periodyzacji historii grafiki od starożytności do czasów współczesnych oraz klasyfikacji tradycyjnych technik warsztatowych.
Po zakończeniu zajęć student powinien poprawnie sytuować charakterystyczne obiekty w obrębie poszczególnych epok stylowych, umieć rozpoznawać, datować i charakteryzować dzieła prezentowane na zajęciach lub podobne do nich, posługiwać się prawidłowo terminologią z zakresu historii i technologii grafiki, a także rozróżniać techniki graficzne zastosowane w wybranych obiektach.
Wymagania wstępne
Pozytywnie zaliczony egzamin z historii sztuki w semestrze II.
Zakres tematyczny
Zajęcia dotyczą technologii i stylistyki technik wklęsłych, wypukłych i płaskich oraz tzw. innych w układzie zarówno problemowym (grafika artystyczna i użytkowa, np. czasopisma i plakat), jak i chronologicznym.
Wybrany materiał wizualny prezentowany na zajęciach służy ilustracji cech stylowych i technologicznych twórczości graficznej poszczególnych epok oraz dokonań ich najwybitniejszych przedstawicieli. Studenci uczą się porządkować wiedzę z historii grafiki wg klucza personalnego (np. jakie techniki stosowali Dürer i Rembrandt, Picasso, Munch czy Ernst) czy chronologicznego (np. jakie techniki stosowano w XVII w., jakie nowe techniki pojawiały się w XIX czy XX w.), a także pod względem uzyskiwanych efektów (np. w jakich technikach uzyskuje się obraz odwrócony, w jakich uzyskać można efekty linearne, a w jakich malarskie etc.)
Istotnym elementem kursu jest także wiedza z historii najważniejszych czasopism artystycznych XIX i XX w. i historii plakatu, w szczególności tzw. Polskiej Szkoły Plakatu.
Metody kształcenia
Wykład konwersacyjny połączony z prezentacją power point, elementy burzy mózgów i dyskusji, w tym z zakresu analizy stylistycznej i technologicznej dzieła graficznego.
W miarę możliwości pokazy filmów i wykład przy obiektach połączony ze zwiedzaniem wystaw.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach, w ramach zaliczenia mini referat i mini koreferat z prezentacją power point, test podsumowujący.
Literatura podstawowa
Bhaskaran L.: Design XX w. Główne nurty i style we współczesnym designie, Warszawa 2006.
Catafal J., Oliva C.: Techniki graficzne, Warszawa 2005.
Chojnacka B, Woźniak M.F. i in. (red.): Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2015.
Chojnacka B., Woźniak M.F. (red.): Wielość w jedności. Techniki wklęsłodruku w Polsce po 1900 roku, Bydgoszcz 2013.
Chojnacka B., Woźniak M.F.(red.): Wielość w jedności: drzeworyt polski po 1900 roku, Bydgoszcz 2009.
Dydo K. (red.): 100 lat polskiej sztuki plakatu, Kraków 1993.
Jakimowicz I.: Pięć wieków grafiki polskiej. Warszawa 1997.
Kossowska I.: Narodziny polskiej grafiki artystycznej 1897-1917. Kraków 2000.
Rypson P: Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 1989.
Rypson P.: Obraz Słowa, Warszawa 2000.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych PWN, wyd. V, Warszawa 2005.
Turowski A.: Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej. Kraków 2000.
Wiercińska W., Sztuka i książka, PWN, Warszawa 1986.
Wilhide Elizabeth, Historia designu, Warszawa, Arkady 2017.
strony www. związane z tematem zajęć
Prezentacje power point dostarczone przez Wykładowcę
Literatura uzupełniająca
Alberowa Z.: O sztuce Japonii. Warszawa 1983.
Bernstein D.: Bilboard. Reklama otwartej przestrzeni. Warszawa 2005.
Bojko S.: Polska Sztuka plakatu. Początki i rozwój do roku 1939. Warszawa 1971.
Bołdok S., Ołdakowska L.: Polska grafika współczesna 1900-1960. Warszawa 1960.
Dydo Krzysztof (red.): Polski Plakat Filmowy, Kraków 1996.
Fijałkowska J.:Idea i forma w plakacie polskim 1892-1945, Muzeum Narodowe w Krakowie. Kraków 2004.
Głuchowska L. (red.): Bunt – Ekspresjonizm -–Transgraniczna awangarda. Prace z berlińskiej kolekcji prof. St. Karola Kubickiego / Bunt – Expressionismus – Grenzübergreifende Avantgarde. Werke aus der Berliner Sammlung von Prof. St. Karol Kubicki, Poznań: Muzeum Narodowe, 2015.
Głuchowska L.: Poznań. Łódź. W: Peter Brooker, Andrew Thacker, Christian Weikop and Sascha Bru (red.): Modernist Magazines: A Critical and Cultural History. Vol. 3: Europe 1880-1940, Oxford University Press 2012.
Głuchowska L., Gołuńska H., Woźniak M. F.: Bunt a tradycje grafiki w Polsce i w Niemczech. Bydgoszcz 2015.
Karnicka Z., Ładnowska J.: Karol Hiller 1891-1939. Nowe widzenie. Malarstwo, heliografika, rysunek, grafika. Łódź 2001.
Jan Lenica. Labirynt. Muz. Nar. w Poznaniu. Poznań 2002.
Jan Lenica: Plakat Tadeusza Trepkowskiego. Warszawa 1958.
Knorowski M.: Muzeum ulicy. Plakat polski w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa 1996.
Kucielska Z, Malinowski J.: (red.): Ekspresjonizm w grafice polskiej. Kraków 1976.
Kruszewska J.: Plakat cyrkowy. Muzeum Plakatu w Wilanowie. Warszawa/Wilanów 1983.
Manicka A: Mistrzowie Grafiki. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa
Matul G.: Fałszywe plakaty. W: 2+3 D 2004, nr 13.
Manovich L.: Język nowych mediów, Warszawa 2006
Szczucka A., Plakaty – współczesne plakaty polskie od 1989 do 2001, red. Kraków 2001.
Schubert Z.: Jan Młodożeniec. Grafika użytkowa. MNP. Poznań 1979.
Schubert Z.: Plakat polski 1970-1979. Warszawa 1979.
Szponar-Węgarska A.: Polski plakat teatralny. Biblioteka Główna ASP, Kraków. Kraków 1999.
Warda M.: Plakaty robione głową. Henryk Tomaszewski i polska szkoła plakatu. W: Piktogram 2006, nr 3.
Więckowska-Lazar J.: Plakat do roku1939 w zbiorach Biblioteki Głównej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kraków 1972.
Wróblewska Z.: Polska Grafika Współczesna, Warszawa 1983.
100 lat polskiej sztuki plakatu. BWA. Kraków 1993.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dziuba (ostatnia modyfikacja: 01-04-2020 12:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.