SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo
Kod przedmiotu 03.1-WA-MalP-MAL-Ć-S14_pNadGenXZX2D
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 120 8 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozpoznanie i rozwinięcie mentalnych i manualnych uzdolnień studenta oraz nauczenie go podstawowych metod z zakresu obrazowania w określonej technice malarskiej. Stworzenie warunków dla zdobycia niezbędnych doświadczeń oraz dla opanowania umiejętności warsztatowych w stopniu umożliwiającym swobodne tworzenie oryginalnych utworów. Rozwinięcie twórczej postawy studenta opartej na zaangażowaniu i samorozwoju.

Wymagania wstępne

zaliczenie poprzednich semestrów

Zakres tematyczny

  • Projektowanie i planowanie kompozycji malarskich (szkic malarski).
  • Realizacja właściwa o charakterze studyjnym
  • studium martwej natury,
  • studium wnętrza,
  • studium pejzażu,
  • portret i autoportret,
  • studium postaci.

Metody kształcenia

  • Ćwiczenia realizowane pod kierunkiem pedagoga.
  • Indywidualny kontakt pedagoga ze studentem.
  • Omawianie wszystkich realizowanych zadań zarówno na etapie projektów, w trakcie ich powstawania jak też wobec gotowych, ukończonych prac.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, w roboczych przeglądach prac oraz zrealizowanie wszystkich zadań i tematów.

Literatura podstawowa

  • Kenneth Clark „Akt – studium idealnej formy”

  • Charles Sterling, „Martwa natura od starożytności do XX wieku”

  • „Martwa natura. Historia, arcydzieła, interpretacje”

  • R. Arnheima, „Sztuka i percepcja wzrokowa”

  • Maria Rzepińska „Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego”

  • Tadeusz Boruta „O malowaniu duszy i ciała”

Literatura uzupełniająca

  1. Mieczysław Porębski „Sztuka a informacja”

  2. Cennini C. „Rzecz o malarstwie”

  3. Leonardo da Vinci „ Traktat o malarstwie”

  4. „Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce”

  5. Tadeusz Boruta „Szkoła Patrzenia”

  6. Władysław Stróżewski „Wokół piękna”

  7. W. Kandyński „O duchowości w sztuce”

  8. Max Doerner „Materiały Malarskie i ich zastosowanie”

  9. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie, spoiwa mineralne”

  10. Artforum, WWW.ARTFORUM.COM
  11. Art Review, WWW.ARTREVIEW.COM
  12. Flash Art., WWW.FLASHARTONLINE.COM
  13. Parkett, WWW.PARKETTART.COM
  14. Obieg, WWW.OBIEG.PL
  15. Katalogi monograficzne i katalogi z wystaw różnych artystów.

Uwagi

Ze względu na często występujące naturalne różnice w poziomie uzdolnień plastycznych studentów jak również różnice w tempie przyswajania specyficznej wiedzy i umiejętności pedagog jest zmuszony indywidualizować tok pracy na wszystkich etapach kształcenia. Poszczególne części programu i elementy tworzące zakres tematyczny przedmiotu mogą być realizowane przez pedagogów w różnym czasie. Zdarza się również, że na kolejnych etapach kształcenia powraca się też w miarę potrzeby do zadań o charakterze podstawowym.

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2020 22:55)