SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia malarstwa |
Kod przedmiotu | 03.6-WA-MalP-HMAL-W-S14_pNadGenYBQ1B |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom wiedzy z zakresu historii i technologii malarstwa, by na podstawie stylistyki potrafili umiejętnie identyfikować, datować i charakteryzować typowe obiekty poszczególnych dziedzin malarstwa, rozpoznawać zastosowaną technikę, w tym np. techniki iluzjonistyczne czy rodzaje technik witrażowych bądź mozaikarskich, umieć przedstawić jej rozwój historyczny, wymienić najwybitniejszych stosujących ją twórców i ich dzieła, umieć poprawnie posługiwać się wprowadzoną na zajęciach terminologią, np. alla prima, al secco, en grisaille, quadratura, sfumato etc. W dalszej perspektywie wykład i koreferaty mają stanowić wprowadzenie do samodzielnego przygotowania pracy dyplomowej. |
Zaliczenie egzaminu z historii sztuki w semestrze IV.
Zajęcia obejmują przegląd technik malarskich i rysunkowych od czasów prehistorycznych do współczesności, z uwzględnieniem technik tablicowych (sztalugowych), miniaturowych i monumentalnych, spoiw farb i rodzaju podłoży, technik specyficznych dla danej epoki, a także związanej z nimi terminologii. Ponadto kurs uwzględnia prezentację historycznego rozwoju poszczególnych dziedzin tej dyscypliny sztuk wizualnych i przegląd specyficznych dokonań najwybitniejszych twórców poszczególnych epok, szkół i gatunków, a także charakterystykę stylistyczną i prezentację metod analizy wybranych obiektów. |
Wykład konwersacyjny połączony z prezentacją power point, pokazami filmów, elementami burzy mózgów, koreferatów i dyskusji.
W miarę możliwości wykład przy obiektach, połączony ze zwiedzaniem wystaw.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Regularne, aktywne uczestnictwo w zajęciach, konspekt, referat i koreferat z prezentacją power point, test podsumowujący.
1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2005.
2. John Cage: Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Krakow 2008.
3. Ewa ChabińskaIlchanka, Luba Ristujczina: Wielka księga malarstwa, Bielsko-Biała 2013.
3. Patrick De, Partick Rynck: Jak czytać malarstwo - rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, Kraków 2005
4. Dorota Folga-Januszewska: Jak czytać malarstwo polskie. Od XI wieku do 1914 roku, Kraków 2012
5. Antonella Fuga: Techniki i materiały, Warszawa 2008.
6. Ernst Gombrich: O sztuce, Warszawa 1997.
7. David Hockney: Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich wielkich mistrzów, Kraków 2006.
8. H. W. Janson: Historia sztuki, Warszawa 1993.
9. Ewa Micke-Broniarek: Realizm i naturalizm
10. Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu, Warszawa 1999.
11. Joanna Pollakówna: Malarstwo polskie między wojnami, Warszawa 1982
12. Maria Poprzęcka: Galeria. Sztuka patrzenia. Warszawa 2004.
13. Hans Richter: Dadaizm: sztuka i antysztuka, tłum. J. S. Buras, Warszawa 1983.
14. Anda Rottenberg: Sztuka w Polsce 1945-2000. Warszawa 2005.
15. Maria Rzepińska, Historia koloru, t. I i II
16. Maria Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego
17. Sztuka świata, t. 1-12
18. Jon Thompson: Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków 2006
19. Wyprawa w 20-lecie, red. Katarzyna Nowakowska-Sito, Warszawa 2008.
Monografie wybitnych malarzy i strony WWW związane z tematem.
W ramach zajęć będą odbywać się 2 godziny konsultacji tygodniowo.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Głuchowska (ostatnia modyfikacja: 06-04-2020 11:51)