SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia ilustracji |
Kod przedmiotu | 03.6-WA-MalarP-HIL-S16 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom najważniejszych danych w ramach periodyzacji historii ilustracji, jej związku z formami piśmiennymi oraz klasyfikacji tradycyjnych a także współczesnych technik, jak i ukazanie historii książki, prasy i ilustracji książkowej od czasów starożytnych po wiek XXI. W trakcie zajęć zostanie skupiona uwaga na książce i piśmie jako elementach historii kultury i cywilizacji. Po zakończeniu zajęć student powinien poprawnie sytuować charakterystyczne obiekty w obrębie poszczególnych epok stylowych, umieć rozpoznawać, identyfikować i charakteryzować dzieła prezentowane na zajęciach lub podobne do nich oraz posługiwać się prawidłowo terminologią z zakresu teorii i historii technik ilustracyjnych. Powinien także znać podstawowe terminy i pojęcia, związane z historią książki, czasopism i ilustracji książkowej.
Podstawowa wiedza z historii sztuki.
W trakcie zajęć zostaną przedstawione zagadnienia związane z graficzną stroną książki, ukazane zarówno jednostkowo, jak i w powiązaniu z przemianami w jej roli i funkcjonowaniu, a także z przemianami potrzeb i oczekiwań czytelniczych - jako część programu estetyczno-znaczeniowego, który należy analizować w połączeniu z treścią książki, jej przeznaczeniem i odbiorcą.. Ważną część zajęć stanowić będzie analiza przemian estetycznych oraz funkcjonalnych ilustracji książkowej. Omówione zostaną najważniejsze zabytki – arcydzieła tradycyjnej sztuki ilustracyjnej, jak i przykłady wybitnych rozwiązań współczesnych. Zaprezentowani zostaną znaczący twórcy grafiki i ilustracji książkowej na przestrzeni wieków.
Wykład konwersacyjny połączony z prezentacją power point.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, referat i prezentacja power point.
A. Banach, O ilustracji, Kraków 1950.
A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900, Kraków 1959.
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
E. Chojecka, Książka jako dzieło sztuki. Wybrane zagadnienia nowych publikacji poświęconych sprawom artystycznego kształtowania książki, w: Studia o książce, t. 9, Wrocław 1974.
S. Dahl, Dzieje książki, Wrocław 1965.
K. Kulpińska, Szata graficzna młodopolskich czasopism literacko-artystycznych, Warszawa 2005.
K. Maleczyńska, Historia książki i jej funkcji społecznej. Wrocław 1987.
S. Peters, Ilustracja prasowa, Kraków 1960.
A. Pieńkos, W poszukiwaniu idealnej księgi. Doré, Hugo i nowoczesna ilustracja, „Ikonotheka. Prace Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego”,
11-1996, s. 137-167.
P. Rypson, Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Warszawa 2000.
E. Skierkowska, Współczesna ilustracja książki. Wrocław 1969.
J. Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.
A. Wincencjusz-Patyna, Stacja Ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980. Artystyczne kreacje i realizacje, Wrocław 2008.
Współczesna polska sztuka książki: ilustracja, red. H. Kocańda-Kołodziejczyk, K. Lipka-Sztarbałło, Warszawa 2000.
S. Wysłouch, Literatura a sztuki wizualne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1994.
|
dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo
Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 06-04-2020 15:53)