SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia urban artu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia urban artu
Kod przedmiotu 03.9-WA-MalarP-HUartuW-S17
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Malarstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Pastuszek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie poszerzonej wiedzy z obszaru sztuki publicznej ze szczególnym uwzględnieniem jej historycznego rozwoju oraz  kulturowych, społecznych, estetycznych i ekonomicznych funkcji. Zdobycie umiejętności w zakresie analizowania i interpretowania jej konkretnych przykładów, zaznajomienie z takimi zagadnieniami, jak: estetyzacja życia codziennego, performatywność, street art, estetyka przestrzeni miejskiej. Zapoznanie z wybranymi zjawiskami, artefaktami społeczno-kulturowymi w przestrzeni publicznej. Ukazanie historii urban artu jako jednego z najpopularniejszych kierunków w sztuce współczesnej wraz z jego zdolnością do podejmowania dialogu z przestrzenią miejską oraz jej kodami wizualnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z estetyki oraz historii kultury i sztuki.

Zakres tematyczny

1. Historia „sztuki miejskiej” - graffiti, mural, plakat, szablon, vlepka, instalacja.

2. Writing i jego XX-wieczne początki: polityczny i społeczny (subkulturowy) kontekst komunikatu w przestrzeni publicznej.

3. Otwarcie przestrzeni nowoczesnego miasta dla praktyk artystycznych - miejska architektura a działania twórcze.

4. Miejskie utopie artystyczne – artystyczny potencjał urban artu.

5. Urban art i prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej. Sztuka społecznie zaangażowana.

6. Sztuka w mieście – cele i perspektywy.

7. Miasto jako przestrzeń dla sztuki – o związkach projektów artystycznych z nowoczesną demokracją.

8. Graffiti i street art – przetwarzanie miejskiej ikonosfery.

9. Miasto postindustrialne. Estetyzacja przestrzeni miejskich.

10. Strategie subwersywne w przestrzeni miejskiej – trawestacje popkulturowych treści w działaniach twórców street art: culture jamming, detournement i subvertising (adbusting).

Metody kształcenia

Wykład (metoda audytoryjna). Prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, napisanie eseju dotyczącego obecności oraz funkcji sztuki w przestrzeni publicznej.

Literatura podstawowa

1. Rewers E. (red.), Miasto w sztuce - sztuka miasta, Universitas, Kraków 2010

2. Krajewski M.(red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, UAM, Poznań 2007

3. Biskupski Ł., Graffiti i street-art: na pograniczu sztuki publicznej i ruchu alternatywnego, „Przegląd Kulturoznawczy” 2008, nr 1 (4)

4. Drozdowski R., Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, WN UAM, Poznań 2006

5. Frąckiewicz S., Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce, Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu, Poznań 2015

6. Dymna E., Rutkiewicz M., Polski street art, Carta Blanca, Fundacja Sztuki Zewnętrznej, Warszawa 2010

7. Write S., Banksy: Nie ma jak w domu, Sine Qua Non, Kraków 2011

Literatura uzupełniająca

1. Niżyńska A., Street Art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, TRIO, Warszawa 2011

2. Lynch K., Obraz miasta, Archivolta, Kraków 2011

3. Harvey D., Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, Bęc Zmiana, Warszawa 2012

4. Krajewski M., Co to jest sztuka publiczna?, „Kultura i Społeczeństwo” 2005, nr 1.

5. Guzek Ł, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2007

6. Kluszczyński R. W., Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, Warszawa 1998

7. Żmijewski  A., Stosowane sztuki społeczne, „Krytyka Polityczna” 2007, nr 11-12

8. Nawratek K., Dziury w całym: wstęp do miejskich rewolucji, Warszawa 2012

Uwagi

dodatkowo obowiązywać będą 2 godziny konsultacji tygodniowo


Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 06-04-2020 15:54)