SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zagadnienia i tendencje w sztuce współczesnej |
Kod przedmiotu | 03.6-WA-MalarP-ZiTSZW-S18 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi tendencjami w sztuce współczesnej, ich usystematyzowanie i usytuowanie w obrębie całości kultury współczesnej, uświadomienie znaczenia okresu powojennego i radykalnych zmian, którym uległy sztuki wizualne. Przedmiot zaznajamia studentów z różnorodnością postaw i zindywidualizowaniem praktyki artystycznej.
Brak.
Najważniejsze zjawiska i artyści decydujący o kształcie sztuki nowoczesnej; Kazimierz Malewicz i rola duchowości w sztuce; wielkie totalitaryzmy europejskie i ich wpływ na sztukę; Marcel Duchamp i zmiana sposobu uprawiania sztuki; ruch Fluxus i artyści z nim związani; Joseph Beuys – każdy człowiek artystą i rzeźba społeczna; Marina Abramović – performance jako medium sztuki; Młoda Sztuka Brytyjska – nowy pop-art; Sztuka w Internecie i z Internetu; intermedialność i interaktywność sztuki elektronicznej; street art i jego komercjalizacja; polska sztuka krytyczna jako reakcja na przemoc władzy; świat sztuki i konsekwencje jego struktury dla bycia artystą; ostatnie 5 lat sztuki.
Metoda podająco-systematyzująca z elementami konwersatorium.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test końcowy z zakresu wykałdów i obowiązkowych lektur.
Cynthia Freeland, Czy to jest sztuka, Poznań 2004
Sarah Thornton, 7 dni w świecie sztuki, Warszawa 2011 •
Piotr Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Kraków 1984
Anda Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2006
Jerzy Kaczmarek, Joseph Beuys, Od sztuki do społecznej utopii, Poznań 2001
Karol Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków - Warszawa 2014
Art Now, red. Ute Grosenick, Kolonia 2012
www.obieg.pl
www.e-flux.com
www.magazynszum.pl
Gregor Muir, Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art, Kraków - Warszawa 2013
Anna Markowska, Dwa przełomy, Toruń 2012
red. Artur Żmijewski, Drżące ciała, Bytom-Kraków 2006
red. Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka, Nowe Zjawiska w sztuce polskiej po 2000, Warszawa 2007
red. Philip Jodidio, Architecture Now 3, Kolonia 2008
red. Philip Jodidio, Architecture Now 4, Kolonia 2010
Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2004
Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Kozłowski (ostatnia modyfikacja: 09-04-2020 13:56)